Design thinker Paul van der Gijp start als Principal bij Conclusion Consulting
Het team van Conclusion Consulting wordt uitgebreid met Paul van der Gijp. Als Principal Consultant past hij design thinking toe om opdrachtgevers te helpen met een mensgerichte benadering van digitale transformatie: “Zo worden organisaties weer wendbaar, weerbaar en onderscheidend.”
Van der Gijp brengt twintig jaar aan ervaring in het ontwikkelen van digitale strategieën, software, websites, merken en teams mee naar Conclusion Consulting. Het grootste deel van zijn loopbaan bracht hij door bij creative agencies als Online Department en Handpicked Agencies, waar hij actief was als digitaal strateeg.
“Met meer dan 15 jaar ervaring binnen creative agencies voel ik me thuis binnen innovatieve en creatieve omgevingen”, vertelt Van der Gijp. “Deze kennis en ervaring zet ik nu in om de design thinking-volwassenheid van organisaties te verhogen en om de klanten van Conlusion te helpen met hun digitale strategie.”
Dit begint volgens de kersverse Principal Consultant altijd bij de mensen. Luisteren en het stellen van de juiste vragen – “van boardroom tot werkvloer”. “Dat zijn de ingrediënten van een succesvol proces dat leidt tot waardevolle diensten of producten. Dit mocht ik al eerder doen voor een grote diversiteit aan klanten en sectoren – van innovatieve familiebedrijven als Lely en Brabantia tot fin- en healthtechs als Rabobank, Topicus en Omnihis, en van Tilburg University tot Rockfon.”
Van der Gijp werkt graag daar waar strategie, prestatieverbetering, eigenaarschap en verandermanagement elkaar ontmoeten. “In mijn eerdere rollen pionierde ik vaak alleen binnen dit snijvlak. Bij Conclusion Consulting, maar ook binnen het hele ecosysteem van Conclusion, kan ik hierin de aansluiting vinden bij experts binnen deze thema’s.”
Ook de kernwaarden van Conclusion – mensgericht, inspirerend, eigenaarschap, ruimte en vertrouwen – spreken hem aan. “Voor mij zijn dit belangrijke ingrediënten om als design thinker verandering te kunnen faciliteren. Waar de mens voor mij altijd centraal in staat. Wanneer juist ingezet, is de impact van goed (design)vakmanschap merkbaar in de gehele organisatie, bij de klant én de eindgebruikers.”
Wendbaar, weerbaar en onderscheidend
Andersom vormt design thinking volgens Van der Gijp ook een waardevolle aanvulling op het veranderrepertoire van Conclusion Consulting, juist omdat digitaal transformeren voor het bureau altijd begint bij mensen. “En dat is wat design thinking faciliteert: een op de mens gerichte benadering van innovatie en transformatie die put uit de gereedschapskist van de designer. Denk aan creativiteit, analytisch denken, empathie en iteratief leren.”
“Middels design thinking orkestreert de designer een exploratief proces van co-creatie tussen de behoefte van mensen, de mogelijkheden van technologie en de vereisten voor zakelijk succes”, legt hij uit. “Hiermee heeft design thinking impact op de manier waarop organisaties producten, diensten, processen en strategieën ontwikkelen.”
Uiteindelijk zullen volgens Van der Gijp vooral de klanten van Conclusion de vruchten plukken van deze “design thinking-mindset”, zo besluit hij. “Door deze toe te voegen aan onze organisatie kunnen we samen zorgen voor overtreffende oplossingen, snelheid en verlaging van risico’s en kosten, en zorgen we voor betrokkenheid van werknemers tijdens de digitale transformatie. Hierdoor worden organisaties weer wendbaar, weerbaar en onderscheidend.”