Capgemini schenkt €1 miljoen aan Covid-19-vaccinatie-initiatief

10 december 2021 Consultancy.nl

Capgemini heeft zich aangesloten bij het VN-initiatief Verified, in de strijd tegen desinformatie rondom het Covid-19 virus en gerelateerde onderwerpen.

Sinds de uitbraak van het coronavirus gaat de wereld gebukt onder een onafgebroken stortvloed aan nepnieuws. Denk onder meer aan foutieve informatie over het virus of bijvoorbeeld over (de werking van) coronavaccins.

Dergelijke berichtgeving circuleert te midden van feitelijke en op wetenschap gebaseerde informatie en is veel (zorg)organisaties, de politiek en ook de bredere samenleving uiteraard een doorn in het oog, aangezien ze de strijd tegen corona ernstig belemmert.

Capgemini schenkt €1 miljoen aan Covid-19 vaccinatie-initiatief

Verified

De Verenigde Naties besloot hier wat tegen te doen en maakt zich vanuit zijn zogeheten ‘Verified’-initiatief hard voor feitelijke en juiste informatievoorziening rondom Covid-19. Verified ontstond in mei van 2020, kort na de uitbraak van het coronavirus, en heeft als belangrijkste doelstelling het bevorderen en delen van duidelijke en feitelijke informatie en het vergroten van de internationale solidariteit.

Het initiatief maakt deel uit van de bredere doelstelling van de VN om mensen, vooral in ontwikkelingslanden, een eerlijke toegang tot Covid-19-vaccins te kunnen bieden. Vooral in ontwikkelingslanden ligt de vaccinatiegraad nog altijd erg laag in verhouding tot ontwikkelde regio’s.

Ook in Nederland is nog altijd niet iedereen volledig gevaccineerd en nepnieuws draagt zeker niet bij aan de door de overheid gewenste, zo hoog mogelijke vaccinatiegraad. In ontwikkelingslanden leidt nepnieuws zelfs tot een oneerlijke toegang tot vaccinaties, tests en behandelingen.

Capgemini schenkt €1 miljoen

Capgemini, een van ’s werelds grootste ICT-organisaties en het moederbedrijf van Capgemini Invent, neemt zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid en ondersteunt nu het VN-initiatief, door €1 miljoen te doneren aan de United Nations Foundation en de Impact India Foundation.

Het geld zal ten goede komen aan de internationale en lokale voorlichtingscampagnes van Verified. “Ongelijke toegang tot vaccinatie blijft een van de grootste obstakels die we moeten overwinnen om een einde te maken aan deze Covid-19-pandemie”, zegt Aiman Ezzat, CEO van Capgemini.

“Als we ervoor zorgen dat mensen overal ter wereld toegang hebben tot betrouwbare, wetenschappelijk onderbouwde informatie over gezondheidsmaatregelen en vaccins tegen Covid-19, zal dat de echte test zijn voor ons vermogen om deze pandemie samen te overwinnen”, aldus een dankbare Melissa Fleming, VN-ondersecretaris-generaal voor wereldwijde communicatie.

Vorig jaar wist Verified met zijn campagnes meer dan een miljard mensen in 130 landen en in 50 talen te bereiken, in samenwerking met VN-agentschappen, social media-platforms, influencers, maatschappelijke organisaties en bedrijven. De campagnes worden uitgevoerd door het Department of Global Communications van de Verenigde Naties en focussen zich in het bijzonder op zwaar door de coronacrisis getroffen landen.

More on: Capgemini
Netherlands
Company profile
Capgemini is not a partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Capgemini is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade the partnership. Get in touch with our team for details.