Floris Appel en Sem Leijen over werken bij Adjust Consulting

06 december 2021 Consultancy.nl 6 min. leestijd
Meer nieuws over

Floris Appel en Sem Leijen zijn beiden meer dan twee jaar werkzaam voor Adjust Consulting als inkoopconsultant in de private sector. Het duo vertelt over hun vliegende start en hoe het is om te werken voor het Amstelveense inkoopadviesbureau.

Hoe ben je in het inkoopvak terechtgekomen?

Floris: “Ik ben na mijn studie als junior inkoper aan de slag gegaan bij AmbaFlex, een specialist in materiaaltransportsystemen op basis van spiraaltransporteurs. Daar heb ik bijna twee jaar gewerkt aan het begeleiden van het inkoopproces, het optimaliseren en verbeteren van processen, het realiseren van kostenbesparingen en het ondersteunen van offertetrajecten.”

Floris Appel en Sem Leijen, Adjust Consulting

Sem: “Tijdens mijn studie heb ik stagegelopen op de inkoopafdeling van Kaptein, een versnijder en verpakker van kaas- en boterproducten. Dit was mijn eerste inkoopervaring, het bedrijf was snel gegroeid en dus was er veel te doen. De inkoop moest vooral geoptimaliseerd en geprofessionaliseerd worden, dat was een bijzonder leerzaam traject. Ik ben vervolgens als inkoper verpakkingsmateriaal bij Kaptein in dienst gegaan.”

Waarom heb je de switch naar de consultancy gemaakt?

Floris: “Na bijna twee jaar gewerkt te hebben in mijn startersfunctie had ik de drang om mijzelf verder te ontwikkelen. Een functie waarin je bij een grote verscheidenheid aan bedrijven komt met minstens zoveel verschillende inkoopcategorieën leek mij dan ook de juiste stap. Ik wil daarbij ook mijn vaardigheden op het gebied van inkoop, communicatie en bedrijfskunde verbeteren.”

Sem: “Bij Kaptein was ik vooral bezig met operationele inkoop, ik wilde een volgende stap maken naar meer tactische inkoop en inkoopervaring opdoen bij verschillende soorten bedrijven. De consultancy biedt mij deze mogelijkheid.”

Waarom heb je voor Adjust gekozen?

Floris: “Ik was op zoek naar een werkgever die niet te groot is, waar je als medewerker centraal staat en niet de sales. Dat bij opdrachten wordt gekeken of het bij je past en er ontwikkelingsmogelijkheden liggen. Naast natuurlijk de arbeidsvoorwaarden, was dat voor mij de voornaamste reden om te kiezen voor Adjust Consulting.”

Sem: “Vanaf het eerste gesprek voelde Adjust meteen vertrouwd. Bij Adjust is het belangrijk dat je jezelf kan zijn en jezelf via je eigen weg blijft doorontwikkelen. In combinatie met goede begeleiding vanuit het management en de aangeboden opleidingsmogelijkheden waren dit allemaal punten die mij erg aanspraken en hebben overtuigd om de stap te maken. Tot op heden geen moment spijt van gehad.”

Kun je aangeven aan wat voor soort projecten je werkt?

Floris: “De projecten zijn erg verschillend, op het ene moment werk je aan een project voor een uniek mkb-bedrijf voor de inkoop van verpakkingsmateriaal en het andere moment skype je voor een andere opdracht met collega’s uit Singapore en Buenos Aires voor de inkoop van transport.”

“Op dit moment werk ik bijvoorbeeld aan een tender voor zeevracht, een tender voor distributie en warehousing en het optimaliseren van transporten vanuit leveranciers richting verschillende fabrieken wereldwijd. Zo komt mijn passie voor logistiek en inkoop samen in meerdere projecten.”

Sem: “Ik heb in korte tijd al veel verschillende projecten gedaan, van inkoop van chocolade en gojibessen tot het maken van verschillende spendanalyses. Op dit moment werkt ik bij een internationaal opererende technische groothandel als inkoopadviseur, waar ik zorg voor de inkoop van technische materialen.”

“In deze rol is het van belang dat ik goed contact houd met de hele organisatie zoals bijvoorbeeld de salesafdeling, de werkvoorbereiding en de productie; alles moet goed op elkaar worden afgestemd. Het doel van de businessunit was om 95% leverbetrouwbaarheid te realiseren, die doelstelling hebben we ruimschoots behaald.”

Hoe word je begeleid bij deze opdrachten?

Floris: “Wekelijks (en als het nodig is zelfs dagelijks) heb ik contact met m’n manager. Zowel telefonisch als face to face nemen wij de uitdagingen door waar ik mee te dealen heb binnen de opdracht. Daarnaast worden er geregeld trainingen gegeven op het gebied van hard en soft skills, die ook weer gelegenheid bieden om samen met je collega’s de uitdagingen te bespreken.”

Sem: “Ik word zowel vakinhoudelijk als persoonlijk goed begeleid. Een groot voordeel binnen Adjust Consulting is dat je samenwerkt met collega’s die allemaal inkoopspecialist zijn, daardoor kom je voor de opdrachtgever altijd tot de beste oplossing. Wat ook prettig is: samen met mijn manager heb ik een persoonlijk ontwikkelplan opgesteld.”

Hoe helpt Adjust Consulting bij het waarmaken van je ambities?

Floris: “Adjust heeft verschillende mogelijkheden om je persoonlijke doelen te verwezenlijken. Zo stel je samen met je manager een plan op en wordt vervolgens gekeken wat de mogelijkheden zijn. Dat kan zowel in een specifieke opdracht zijn als door het volgen van een opleiding, coaching of training.”

Sem: “Adjust Consulting denkt continu mee bij je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Zo wilde ik het afgelopen jaar graag definitief de overstap maken naar inkopen op tactisch niveau. Adjust heeft me hierbij geholpen door het aanbieden van de NEVI-2-opleiding en door ervoor te zorgen dat mijn projecten aansluiten bij werkzaamheden op tactisch en strategisch niveau.”

Hoe zou je de cultuur binnen Adjust Consulting omschrijven?

Floris: “Eigenlijk kan ik daar heel kort over zijn: informeel als het kan en serieus als het moet. Natuurlijk is er wel een verschil of je op het kantoor van Adjust bent of werkt bij de opdrachtgever. Bij de opdrachtgever zal je je enigszins moeten schikken naar de heersende bedrijfscultuur, maar wanneer je allemaal hetzelfde doel voor ogen hebt, vormt dat geen enkel probleem.”

Sem: Er heerst bij Adjust op kantoor over het algemeen een informele werksfeer. Met zijn allen zijn wij een grote ‘familie’. Echter wordt er binnen die informele werksfeer wel zeer hard en professioneel gewerkt voor onze opdrachtgevers. Bij opdrachtgevers op locatie stellen wij ons zo professioneel als mogelijk op en proberen wij ons zoveel mogelijk aan te passen aan de bedrijfscultuur van de opdrachtgever.”