ITDS brengt Salesforce-expertise naar de financiële sector

16 november 2021 Consultancy.nl 4 min. leestijd

Sinds april dit jaar is ITDS een consulting partner van Salesforce. Een gesprek met Tom Siebenga en Max de Graaff over het partnership, de kansen die dit biedt voor het bureau en de ambities binnen het Salesforce-domein.

ITDS is al jaren actief in het Salesforce-domein, maar de stap naar een formeel partnership opent veel nieuwe deuren. “We hebben toegang tot resources waar we zonder officieel partnership geen toegang tot zouden hebben. Denk hierbij aan extra trainingen, certificaten, maar ook toegang tot een omgeving waar je samen met collega’s oplossingen kunt uitwisselen”, legt Siebenga uit.

“Daarnaast hebben we toegang tot een partneromgeving, waar je nieuwe leads voor projecten kunt opvoeren en een goed overzicht hebt over hoe jij er als partner voor staat.”

Tom Siebenga en Max de Graaff - ITDS

Salesforce is wereldwijd het bekendste systeem voor customer relationship management (CRM). Het platform brengt alle functionaliteit voor sales, marketing, commerce en klantenservice samen onder één dak. Inmiddels maken meer dan 150.000 organisaties gebruik van Salesforce, en dat aantal blijft toenemen – ook in de financiële sector.

De mogelijkheden zijn enorm

Siebenga startte zijn carrière in het Business Consultancy Traineeship van ITDS, nu drie jaar geleden. Na twee promoties mag hij zich nu Senior Business Consultant noemen.

Zijn eerste opdracht was op een Salesforce-implementatietraject bij een verzekeraar, waar zijn interesse in het systeem gelijk werd aangewakkerd. “Vanaf dat moment ben ik mij via verschillende opleidingen gaan verdiepen in Salesforce en alle mogelijkheden die het systeem biedt. Al snel was ik erachter: de mogelijkheden zijn enorm.”

Momenteel is Siebenga betrokken bij een ander Salesforce-implementatietraject in de verzekeringsbranche, waar hij verantwoordelijk is voor de klantadministratie. “In dit deel wordt alle belangrijke informatie voor klanten en over klanten geregeld. Kort gezegd help ik deze verzekeraar met een grote hoeveelheid klantdata het overzicht krijgen en behouden.”

“Dankzij mijn ervaring vanuit eerdere Salesforce-projecten kan ik goed samen met onze klant beslissen welke functionaliteiten moeten worden ingebouwd en op welke manier. Denk hierbij aan automatisch taken voor gebruikers maken wanneer een klantvraag te lang niet is aangeraakt. Of aan het inregelen van de rechten van gebruikers: wie mag wat wel of niet zien en bewerken.”

Ook De Graaff – sinds november 2020 werkzaam bij ITDS – is (samen met een aantal andere ITDS-collega’s) lid van het projectteam. Voor hem is dit zijn eerste opdracht als consultant. “Na mijn traineeship had ik de behoefte om mij meer in de technische hoek te ontwikkelen. Daarom heb ik bewust gekozen om me verder te verdiepen in Salesforce. Zo doe ik concrete vaardigheden op, die ik ook nog kan verzilveren met waardevolle certificaten voor mijn gehele carrière.”

Op het project heeft De Graaff onder andere de aanvraagstraten voor de verzekeringsproducten ontwikkeld. “Dit zijn de schermen waar klanten doorheen lopen om een product af te sluiten. Deze stappen lopen synchroon aan processen zoals het berekenen van de juiste premie, aanmaken van een klantaccount, validities uitvoeren, informatie met andere systemen uitwisselen en het creëren van een offerte en polis.”

“Ik analyseer de processen en bepaal samen met onze klant welke functionaliteiten in Salesforce moeten worden gebouwd. Ook bouw ik deze functionaliteiten zelf en zorg dat ze goed samenkomen.”

Uitbouwen van de praktijk

Ook intern is ITDS hard bezig is om het partnerschap met Salesforce verder vorm te geven. Consultants met interesse in Salesforce konden zich al langer aansluiten bij het Competence Center Salesforce. Siebenga legt uit: “Het Competence Center Salesforce bestaat uit een aantal mensen die op hun klantopdracht met Salesforce werken. Binnen deze groep delen we kennis en werken we aan nieuwe kansen.”

“We hebben een trainingsgids met relevante trainingen die je op eigen tempo kunt volgen, we schrijven cases en we geven inhoudelijke trainingen. Daarnaast bieden we de mogelijkheid om Salesforce-certificaten te halen die hoog in het vaandel staan bij klanten en Salesforce zelf. Hiermee willen we als ITDS in een zo hoog mogelijk tempo mee-ontwikkelen met het snelgroeiende klimaat van Salesforce.”

ITDS heeft flinke groeiambities binnen het Salesforce-domein. “De combinatie van specialisatie in de financiële sector én diepgaande kennis over Salesforce kom je niet vaak tegen. Wij kunnen deze combinatie wel bieden”, sluit Siebenga af.