Consultant Research Josephine Blaazer draait direct volop mee bij JBR

10 november 2021 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Enkele maanden geleden startte Josephine Blaazer als Consultant Research bij JBR. Ze vertelt hoe het is om te werken voor het adviesbureau uit Zeist, dat zich toelegt op strategische vraagstukken, corporate finance en restructuring.

Josephine rondde in 2016 een master af in Biologica Sciences (track: Green Life Sciences) aan de Universiteit van Amsterdam. De afgelopen bijna vijf jaar vervolgde ze haar academische loopbaan met een doctoraalstudie op het snijvlak van moleculaire biologie en duurzame landbouw.

Als Consultant Research bij JBR zit Josephine inmiddels uitstekend op haar plek, zo vertelt ze. “Wat ik het leukste vind aan JBR is dat ik direct meedraai op projecten. Daarnaast volg ik interessante en leuke cursussen op financieel-praktisch gebied, naast alle softwaretrainingen en dergelijke. Deze combinatie stelt mij in staat om direct mijn eigen ervaring en nieuw geleerde theorie toe te passen op de projecten.”

Josephine Blaazer, Research Consultant, JBR

Ze legt uit hoe ze geleidelijk aan ook meer verantwoordelijkheid heeft gekregen en de kans krijgt om haar eigen ideeën te ontwikkelen. “Een echt maatwerktraject dus. Dat vind ik het mooie – iedereen heeft een andere achtergrond en andere ervaring, en zo kan je eigenlijk in het begin al het meeste uit jezelf halen.”

Met plezier kijkt ze terug op haar onboarding bij JBR, waar ze zich door haar collega’s zeer goed opgevangen voelde en een prettige en inclusieve bedrijfscultuur ervaart. “Naast dat het hartstikke gezellig is en dat het een hele leuke groep is, heb ik sterk het gevoel dat er voor iedereen een plek is. Daarmee bedoel ik dat ongeacht je achtergrond, iedereen eigen kansen krijgt en het meeste uit zichzelf kan halen. Dat JBR natuurlijk niet zo’n groot kantoor is helpt daar natuurlijk ook mee, maar toch is er veel aandacht voor wat je als individu kan.”

Uiteenlopende projecten

Op de vraag aan wat voor soort opdrachten ze zoal mag bijdragen, wijst ze op de grote verscheidenheid aan projecten, die niet altijd direct verband houden met haar ervaring. “Ik heb een achtergrond in de moleculaire biologie, dus eigenlijk een hoop industriële projecten zijn anders dan wat ik gewend ben. Toch zijn er verrassende parallellen te vinden.”

Een belangrijk thema waar JBR zich op richt, en waar Josephine affiniteit mee heeft, is duurzaamheid. “Dit vergt een bepaalde manier van denken, wat mij dan weer heel erg goed past. Ik doel hier met name erop dat men rekening moet houden met alle stakeholders en dat duurzaamheid verder moet gaan dan de trend en marketing.”

Een ander werkgebied waarop ze zich in haar huidige werkzaamheden richt en dat overeenkomsten vertoont met haar promotieonderzoek, is het werken met data en datagedreven businessmodellen. “Het is een kunst om de trend van data an sich goed te onderscheiden van wat echt een goede toepassing is en waar een vraag naar is.”

Dat is ook het “mooie van opereren in een disciplinair veld”, gaat Josephine verder. Want volgens haar “vindt daar de meeste innovatie plaats en liggen daar de meeste kansen”. Ze voegt toe: “Van JBR krijg ik ook de mogelijkheid om hierop in te spelen en producten in de markt te zetten. Een mooi voorbeeld is opslag van vloeistoffen in tank terminals (bijv. van chemische producten, (bio)brandstoffen en plantaardige oliën), waarbij hele interessante parallellen bestaan met de pakjesrevolutie bij onder andere Amazon.”

“Beide opereren op groot internationaal vlak en achter beide gaat een ongelooflijke logistiek en distributie schuil”, vervolgt ze. “Deze twee industrieën lijken weliswaar verschillend, maar je kan op nieuwe innovatieve concepten komen als je deze wel gaat vergelijken: wat leert de pakjesrevolutie ons voor de olie- en gasterminals, ligt hier een kans? Die mogelijkheid krijg ik bij JBR en daar ben ik heel blij mee – dit zie ik zeker als één van de hoogtepunten.”

Een hecht team

Josephine beschrijft haar werkgever als een “klantgerichte specialist met veel toegevoegde waarde” en stelt het “geweldig” te vinden dat deze specialist haar “de gelegenheid biedt, zeker ook richting opdrachtgever”. Ze vult aan: “Het is erg sterk maatwerk-gedreven, en dat zie je overal aan af – zowel hoe we invulling geven aan de projecten als ook hoe je als persoon het meeste uit jezelf kan halen.”

Tot slot benadrukt ze de “sterke, teamgerichte cultuur” van JBR. “Het mooiste (naar mijn mening) vindt natuurlijk plaats bij teamwerk: ieders specialisme is zo waardevol en daardoor ontstaat er een hele mooie synthese van klantgerichte creativiteit. Juist als je die creativiteit de ruimte geeft en als je middels teamwerk invulling kan geven aan de uitwerking, maar vooral ook het belang van de klant voor ogen houdt, kan je ontzettend ver komen en heel veel waarde creëren.”