Eindhovense-Iraanse startup Expivi haalt ruim €3 miljoen binnen

03 november 2021 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

De Eindhovense startup Expivi heeft via het platform Money Meets Ideas – een initiatief van KplusV en Rabobank – ruim €3 miljoen aan groeikapitaal binnengehaald. 

“Normaal geven we per editie van Money Meets Ideas meerdere ondernemers een podium”, zegt Steven Hager, werkzaam bij KplusV. “Maar in dit geval besloten we een speciale Expivi-editie te organiseren. Dat doen we niet vaak, maar we hebben hier te maken met een potentiële unicorn die alle aandacht verdient.” 

Jaarlijks organiseren Rabobank en KplusV verschillende Money Meets Ideas-bijeenkomsten. Startups – met een kapitaalbehoefte tussen de €100.000 en de €1,5 miljoen – mogen zich dan presenteren aan vermogende particuliere investeerders (die klant zijn bij Rabobank). En daar hadden de eigenaren van Expivi wel oren naar.

Het Eindhovense bedrijf werd in 2017 opgericht door de broers Babak en Siamak Mirzaie, die in 2000 vanuit Iran naar Nederland vluchtten. Expivi ondersteunt webwinkels van multinationals zoals Crocs – welbekend van de gekleurde plastic schoenen – en bouwmaterialenbedrijf Kingspan. En wel met ingenieuze software. 

In het bijzonder maakt de software van Expivi het voor webwinkels mogelijk om hun producten betrekkelijk eenvoudig driedimensionaal weer te geven. Hierdoor kunnen consumenten van de webwinkels artikelen uiterst nauwkeurig bekijken en deze realtime veranderen, bijvoorbeeld in kleur of maat.

Daarnaast is de software van Expivi direct gekoppeld aan de interne systemen van de webwinkels. En dat heeft een groot voordeel. Stel dat een consument een paar schoenen wil bestellen, terwijl hij enkele wijzingen heeft doorgevoerd – zoals de kleur van de hiel en de zool. Door de direct koppeling met de interne systemen weet de consument onmiddellijk hoeveel hem dit extra gaat kosten en wat de levertijd zal zijn.

“Hierdoor wordt het mogelijk om mass customization toe te passen. Daarbij wordt er alleen nog maar geproduceerd wat een consument heeft besteld”, zegt Hager. “Het wordt gezien als de opvolger van het Fordisme, waarbij massaal geproduceerde goederen de markt op worden geduwd. Bij mass customization wordt alleen geproduceerd wat besteld is. Dat levert een besparing op van grondstoffen, energie en afval.” 

Goud in handen

Voordat de twee broers startten met Expivi waren ze als ondernemers actief in de gamebranche. Zo richtten ze in 2009 een bedrijf op dat puzzelgames voor iOS en Android ontwikkelde. Na meerdere succesvolle spelletjes te hebben gelanceerd besloten de gebroeders Mirzaie de gamewereld vaarwel te zeggen.

“Toevalligerwijs kwamen we destijds in contact met een architect die op zoek was naar een eenvoudige en goedkope 3D-configurator voor zijn ontwerpen. Siamak en ik besloten die uitdaging aan te gaan”, vertelt Babak.

Niet veel later ontwikkelden de twee de 3D-configurator waarin realtime aanpassingen gedaan konden worden aan het ontwerp van de architect, die zeer enthousiast was over de mogelijkheden. “Dat was het moment dat we wisten: we hebben goud in handen. Hier ligt de toekomst”, zegt Siamak Mirzaie.

Groeigeld

Internetondernemer Jur Rademakers zag ook direct de potentie van Expivi en besloot te investeren in de onderneming van de twee broers. Niet veel later schaarde ook investeerder Jan Scholt zich achter de plannen van familiebedrijf Mirzaie. 

Door deze kapitaalinjecties ontwikkelde Expivi zich in betrekkelijk korte tijd tot een serieuze internationale speler op de mondiale markt voor 3D-productpersonalisatie. Inmiddels runnen de broers een kantoor in Eindhoven, waar dertig mensen werken. Daarnaast heeft Expivi recent een kantoor geopend in de Verenigde Staten. 

Om verder te groeien legden de gebroeders Mirzaie enige tijd geleden contact met Rabobank en KplusV. Via de Money Meets Ideas-bijeenkomst hebben ze in totaal €3,2 miljoen aan groeikapitaal binnengehaald. Een deel daarvan komt uit de portemonnee van de investeerders van het eerste uur – Jan Scholt en Jur Rademakers.

Ook Hager van KplusV laat weten zeer veel vertrouwen te hebben in de twee ondernemende broers. “Dit bedrijf zou zomaar eens door kunnen groeien naar een onderneming met een marktwaarde voor meer dan $1 miljard.”