CGI doet grootste overname in Europa sinds Logica deal
CGI heeft Cognicase Management Consulting overgenomen. Het betreft de grootste deal van CGI in Europa sinds de overname van het Brits-Nederlandse Logica circa tien jaar geleden.
Met de overname van het Spaanse Cognicase Management Consulting voegt CGI ongeveer 1.500 professionals toe aan zijn Spaanse business. Cognicase Management Consulting werd opgericht in 1993 en levert een breed spectrum van business consulting en technologiediensten aan klanten in heel Spanje, waaronder aan de meeste IBEX 35-bedrijven.
Het op digitale technologie gerichte adviesbureau heeft zes kantoren in Spanje: in Madrid, Bilbao, Sevilla, Barcelona, Zaragoza en Mallorca. Het bedrijf beschikt daarnaast over hubs in Italië, Portugal, Colombia en Mexico. Door de deal zullen Cognicase Management Consulting en alle onderliggende merken - CMC O2, Avanttic, Brujula, CRM10, DKS en Galeon Software – onderdeel worden van CGI.
Waar CGI de afgelopen jaren verschillende grote overnames heeft gedaan in Noord-Amerika (CGI is van oorsprong Canadees en staat ook genoteerd aan de beurs in Canada), zijn de deals in Europa meer van middelgrote omvang geweest. Belangrijke transacties in Europa waren onder meer de overnames van SCISYS in 2019 (waarmee het 670 experts in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk toevoegde) en CKC in 2018 (300 professionals in Duitsland werden toegevoegd aan het team van CGI).
Met CGI's laatste grote overname in Europa – de overname van het Brits-Nederlandse Logica in mei 2012 – was €2,1 miljard gemoeid. Met die deal zette CGI voet in Europa en in Nederland, waar Logica ten tijde van de verkoop zo'n 4.400 werknemers telde.
Logica ontstond in 2002 vanuit het voormalige Logica (opgericht in 1969) en het voormalige CMG (opgericht in 1964). Het bedrijf opereerde jarenlang onder de naam LogicaCMG voordat het in 2008 de merknaam Logica aannam. Vier jaar later verdween het Logica merk echter van het toneel.
Vandaag de dag telt CGI meer dan 80,000 medewerkers, actief vanuit kantoren overal ter wereld. De komende vijf tot zeven jaar wil het bedrijf in omvang verdubbelen, waarbij vooral de VS, Duitsland en de UK worden gezien als de belangrijkste groeimarkten.