AAG tilt capaciteitsmanagement in de zorg naar hoger niveau
Zorgadviseur AAG heeft een partnership gesloten met TONOS Care, een softwarebedrijf dat een AI-gedreven oplossing heeft ontwikkeld voor instellingen in de gezondheidszorg.
Al jaren werkt AAG met zorgorganisaties aan het verbeteren van de bedrijfsvoering. Capaciteitsmanagement is daar een integraal onderdeel van. Met een optimale inzet van zorgprofessionals kunnen organisaties de continuïteit en de kwaliteit van de zorg aan cliënten waarborgen, de kosten van de inzet van zorgmedewerkers binnen budget houden en – ook niet onbelangrijk – zo goed mogelijk rekening houden met de wensen van de individuele medewerker.
Door het oplopende tekort in de zorg is capaciteitsmanagement de afgelopen jaren een strategisch vraagstuk geworden binnen de branche, waarvan de urgentie tijdens de Covid-19-crisis alleen maar verder is toegenomen. “De zorg staat onder een enorme druk”, zegt Remco Vermeulen, teamleider planning & roostering bij AAG.
“De sleutel ligt in kunstmatige intelligentie. Hiermee kan optimaal rekening worden gehouden met de drie uitdagingen van capaciteit, kwaliteit en kosten. Kunstmatige intelligentie ondersteunt mensen om slimme, cliëntgedreven capaciteitsplanning en werkroosters te realiseren.” Slimme software kan zo’n capaciteitsvraagstuk namelijk integraal in kaart brengen.
“Daarom werken wij nu met TONOS Care”, geeft Vermeulen aan. “Zij leveren een slimme, AI-gedreven oplossing die snel en flexibel optimale capaciteitsplanning en looproutes voor zorgprofessionals maakt. Het vertrekpunt is altijd de cliënt. De zorgvraag wordt evenwichtig afgestemd op de beschikbare capaciteit. Hierdoor kan zonder hollen of stilstaan de juiste zorg op het juiste moment worden geleverd. Cliëntvriendelijk en prettig voor de zorgprofessional.”
“Samen zijn we hierin onderscheidend binnen de zorgsector”, sluit Vermeulen af, die zo’n vijftien jaar actief is in de gezondheidszorg.