François van der Heijden over zijn Consultancy Castle-ervaring
Op 7, 8 en 9 april vond de 2021-editie van Consultancy Castle plaats. Tijdens het evenement konden studenten kennismaken met de top van de strategy consultingwereld. François van der Heijden was een van de 24 uitverkorenen. Hij vertelt over zijn ervaringen en wat het evenement hem heeft gebracht.
“Ik was erg blij geselecteerd te zijn”, trapt Van der Heijden af. En dat mag ook geen verrassing zijn, want aan Consultancy Castle 2021 deden zes van de meest prestigieuze consultancybureaus ter wereld mee: Bain & Company, Boston Consulting Group, EY-Parthenon, Roland Berger, Oliver Wyman en Strategy&.
Tijdens het event krijgen derdejaars bachelor- en masterstudenten de kans om kennis te maken met deze strategieadvieskantoren. Ze ervaren wat het inhoudt om als strategy consultant te werken, hoe de bureaus zich positioneren ten opzichte van elkaar, wat voor soort klantwerk ze doen en wat voor soort mensen bij de bureaus werkzaam zijn.
Een week voor het event kreeg Van der Heijden alle relevante informatie toegestuurd. “Ik stond wel versteld van de hoeveelheid spullen die we ontvingen, in positieve zin, je kon merken dat er alles aan gedaan was om het zo interactief en leerzaam te houden als het ‘normale’ fysieke concept.”
Hij doelt hiermee uiteraard op de corona-aanpassingen die dit jaar golden. Het moge inmiddels een bekend verhaal zijn: door de pandemie moest Consultancy Castle zoals zovele evenementen volledig online plaatsvinden. “Jammer natuurlijk, toch keek ik enorm uit naar de drie dagen.”
De digitale editie had voor Van der Heijden echter juist een beslissend voordeel: “Voor mij was het in combinatie met mijn studie aan ESCP in Berlijn en Parijs waarschijnlijk niet mogelijk geweest om fysiek te participeren. Zo zie je maar weer – ieder nadeel heb zijn voordeel”, zegt Van der Heijden met een glimlach.
De deelnemers kregen voor de start ieder een onboardingpack thuisgestuurd. Wat hem het daarvan het meeste is bijgebleven? “De kaasproeverij met Bain & Company staat me nog het meest bij. We hadden verschillende kleine kaasjes thuisgekregen en het was leuk samen de smaken te beoordelen.”
Naast kaas nam Van der Heijden uiteraard de nodige lessen mee uit het event. “Ik heb in grote lijnen drie dingen geleerd. Allereerst mijn eigen soft-skills. Zeker online was het een uitdaging andere deelnemers écht te leren kennen, maar dat maakte wel dat ik ervan geleerd heb. Ten tweede heb ik nu een beter inzicht in het dagelijks leven van een consultant.”
Nieuw is de consultancy niet voor de Consultancy Castle-alumnus. Tijdens zijn opleiding was hij verbonden aan De Kleine Consultant, een bureau dat studenten inzet als consultants voor strategische vraagstukken. Hiermee worden studenten alvast een beetje klaargestoomd voor het echte werk. “Door deze ervaring had ik tijdens Consultancy Castle een beter beeld van wat ik graag wilde weten van de bureaus.”
Daarbij genoot hij er ook van om de verschillende bureaus beter te leren kennen. “Hoewel ik de kantoren tot op zekere hoogte al kende, was het uniek om er zes in zo’n korte tijd zo extensief te spreken. Ik heb nu een veel beter beeld van hoe de kantoren zich tegenover elkaar verhouden.”
Al met al is hij vol lof over het event en de organisatie daarachter, STAR RSM. “Het was een van de meest inzichtelijke evenementen over de consultancysector in Nederland, daarom zou ik het iedereen die interesse hierin heeft sterk aanraden zich aan te melden voor de selectie volgend jaar!”