Croatia Airlines vliegt BCG in voor post-Covid-19 strategie
Star Alliance-lid Croatia Airlines heeft consultants van Boston Consulting Group (BCG) ingeschakeld om de luchtvaartmaatschappij te ondersteunen bij het ontwikkelen van zijn post-Covid-19 strategie.
Het is een lastige tijd voor Croatia Airlines, nu een van de grootste crises in de moderne geschiedenis ook de luchtvaartindustrie enorm heeft geraakt. In heel Europa is het aantal vluchten met meer dan 60% gedaald als gevolg van door overheden opgelegde reisbeperkingen. Bovendien zien luchtvaartmaatschappijen dat de bezettingsgraad van de vliegtuigen die nog wel vliegen als gevolg van de dalende vraag naar reizen een enorme duikvlucht heeft genomen.
Dit heeft ertoe geleid dat luchtvaartmaatschappijen een financiële klap te verduren hebben gekregen. Voor Croatia Airlines is dit niet anders. In 2020 zag de nationale luchtvaartmaatschappij van Kroatië (het hoofdkantoor bevindt zich op de internationale luchthaven van Zagreb) zijn nettoverlies stijgen tot HRK 358,2 miljoen (circa €48 miljoen), aanzienlijk meer dan het verlies van HRK 79,4 miljoen het jaar ervoor.
In het eerste kwartaal van dit jaar eindigde Croatia Airlines met een nettoverlies van HRK 96,9 miljoen, een lager verlies dan een jaar eerder – vanwege de maatregelen ter bestrijding van Covid-19 – maar nog steeds alarmerend hoog voor een luchtvaartmaatschappij die slechts dertien vliegtuigen exploiteert.
Terwijl de luchtvaartindustrie zich voorbereidt op een herstel deze zomer (op het moment van schrijven zijn in veel landen nog altijd reisbeperkingen van kracht), heeft Croatia Airlines Boston Consulting Group ingeschakeld om de maatschappij te helpen bij het uitstippelen van haar strategie voor de toekomst. Zo helpen de consultants bij het ontwikkelen van plannen voor hoe de luchtvaartmaatschappij de vruchten kan plukken van de kansen die deze zomer mogelijk ontstaan. Gezien de aanhoudende onzekerheid, ligt de focus daarin ook op agile opereren.
De strategie is ook gericht op de middellange termijn en draait om het voorbereiden van Croatia Airlines op het ‘nieuwe normaal’. Het bestuur laat in een verklaring weten: “[BCG] zal ons helpen nieuwe marktkansen te herdefiniëren om Europese bestemmingen te verbinden met de regio Zuidoost-Europa, het toekomstige omzetpotentieel te maximaliseren en de vliegtuigproductiviteit te verhogen.”
Eveneens zal het strategy consultancykantoor de luchtvaartmaatschappij helpen “kansen te definiëren voor verdere rationalisatie en verbetering van bedrijfsprocessen”.
De historie van Croatia Airlines voert terug tot 1991, toen het bedrijf zijn eerste commerciële vlucht tussen Zagreb en Split voltooide, uitgevoerd door een MD-82-vliegtuig. De luchtvaartmaatschappij is grotendeels in handen van de Kroatische overheid.