Drie belangrijke trends voor de restaurantsector in 2021

21 april 2021 Consultancy.nl

Terwijl de lockdown voortduurt maakt de restaurantsector misschien wel zijn moeilijkste tijd ooit door. Nu het vaccineren op stoom komt gloort er eindelijk wat hoop aan de horizon, maar ook als alles weer open gaat zal het niet meer zo zijn als voor de crisis. Wensen van consumenten zijn veranderd, het online kanaal is belangrijker dan ooit en verschillende nieuwe eetconcepten zijn in opkomst.

Voor restaurants en eetcafés (en restaurants in hotels) is het van belang om tijdig in te spelen op nieuwe trends in de horecasector. Doen ze dit niet, dan dreigen ze overvleugeld te worden door concurrenten en zal het lastig worden om concurrerend te blijven. Maar wat zijn dan de belangrijkste trends? Volgens experts van een internationaal adviesbureau zijn dit de drie trends die van grote impact zullen zijn:

1: Bezorging en take-away

Bestellen en take-away – het ophalen van eten – is natuurlijk niets nieuws. We doen het al jaren. Wat we alleen niet wisten is dat we er in 2020 zo afhankelijk van zouden worden. Zozeer zelfs dat de trend er hoogstwaarschijnlijk is om te blijven.

Drie belangrijke trends voor de restaurantsector in 2021

Bestellen en take-away bieden een makkelijke oplossing: ze vormen de beste en minst gecompliceerde manier om te genieten van eten naar keuze. Vandaag de dag zijn er honderden opties om uit te kiezen, via de site van het restaurant zelf of via de grote bestelplatforms.

Sommige restaurants bieden pizza en ander Italiaans eten aan, bij Aziatische restaurants kun je kiezen uit sushi of andere specialiteiten, de Franse ‘patisserie’ groeit met de dag en natuurlijk verliezen ook de Nederlandse specialiteiten niet aan populariteit. Al deze gerechten hebben daarbij iets gemeen: ze kunnen online worden besteld en kunnen worden bezorgd of afgehaald.

Lees verder: Chinezen veranderen massaal eetgedrag door coronavirus.

Door de coronacrisis focussen veel meer restaurants zich nu op take-away. Hierbij zullen ze meer aandacht schenken aan het bezorgproces en de klantervaring. Om de goede kwaliteit en temperatuur van het voedsel te behouden en de klant te laten profiteren van de constante hoge kwaliteit die het merk beschrijft, is het kiezen van de juiste verpakking voor het vervoer en de bewaring een belangrijk aandachtspunt.

2: Fine dining in huis

Take-away is lekker en makkelijk, maar soms wil je meer. Mensen missen de ervaringen die vroeger een groot deel van hun leven uitmaakten: de sfeer in een mooi restaurant, sfeerverlichting en muziek, bediend worden door verfijnde obers die elke vraag over de maaltijden uit het hoofd kunnen beantwoorden. Luxe en unieke ervaringen zullen ook in de toekomst gezocht worden en natuurlijk willen veel restaurants ze aanbieden.

Niemand weet precies wat te wachten staat na deze coronapandemie. Maar voorlopig hebben veel restaurants die take-away service voorheen zagen als een teken van mindere kwaliteit, dit nu geaccepteerd als een compromisoplossing. Daarmee is ook een hoger segment nu ingestapt in het bezorg- en afhaalsegment, en kunnen consumenten de hoogwaardige horeca-ervaringen in huis halen.

3: Dark kitchens

Omdat veel restaurants en cafés bijna op de rand van sluiting stonden, moesten ze de zaak opnieuw uitvinden en overleven. Het is niet een nieuwe manier om voedsel te verkopen en ook geen nieuw concept, maar het groeide voortdurend binnen de pandemie: de ‘dark kitchen’.

Het is een plaats die alleen gericht is op de keuken: geen zithoek, geen tafels en geen plaats om de gasten te ontvangen. De zaak wordt puur gebruikt om te koken en te leveren. Daarom noemen mensen het ook ‘ghost kitchens’ of ‘cloud kitchens’. Dit type keukens wint snel snel aan populariteit, overal ter wereld.

Lees verder: Dark kitchens take centre stage in UAE's food services market.

Het concept is eenvoudig: nadat de maaltijden online of per telefoon zijn besteld, worden ze gekookt en komen de chauffeurs ze ophalen om te bezorgen. Maar deze restaurants bieden de klanten ook de mogelijkheid om hun eten af te halen. Zij richten zich op klanten uit de virtuele wereld die behoefte hebben aan een snelle maaltijd met behulp van slechts één klik.

Het voordeel is dat de prijzen vrij laag kunnen zijn, omdat het restaurant kosten bespaart en geen huur hoeft te betalen voor een grote ruimte, de zaak niet hoeft in te richten en geen serveerster hoeft te betalen. De enige grote investering is de uitrusting van de keuken.