Chinezen veranderen massaal eetgedrag door coronavirus

11 maart 2020 Consultancy.nl

De wereld zucht onder het coronavirus. De uitbraak legt economieën plat – gebieden worden afgesloten, evenementen worden afgelast en vliegtuigen blijven aan de grond. Ook op kleine schaal zijn de gevolgen zichtbaar: handen worden niet meer geschud en extra vaak gewassen. Daarnaast verandert het virus ook ons eetgedrag, zo suggereert een studie van Oliver Wyman: slechts één op de vijf Chinese consumenten houdt tijdens de uitbraak vast aan zijn normale dieet.

De overige 80% van de 1.000 ondervraagde Chinezen veranderde wel zijn eetpatroon, de helft van hen ‘substantieel’. De grote winnaars van de omslag? Dieren en online supermarkten.

In een poging de weerstand op te schroeven, liet men vlees massaal staan, terwijl vers fruit en verse groenten juist populairder werden: de consumptie van groente en fruit steeg met respectievelijk 40% en 37%, de consumptie van vers vlees en vis/zeevruchten nam af met respectievelijk 34% en 59%. Niet alle dieren profiteerden echter: doordat consumenten toch hun eiwitten willen binnenkrijgen, steeg de consumptie van eieren en zuivel wel flink, respectievelijk met 35% en 33%.

Chinezen veranderen massaal eetgedrag door coronavirus

Daarnaast komt uit de enquête van Oliver Wyman naar voren dat bijna twee derde van de consumenten de afgelopen maand meer voedsel online aanschafte – weinig verrassend gezien de breed uitgerolde quarantainemaatregelen en de angst van consumenten om besmet te worden door anderen.

In lijn hiermee werd ook meer houdbaar voedsel gekocht, om zo een voorraad aan te leggen. Rijst, pasta en noodles vonden gretig aftrek, waarbij 55% was bestemd voor de voorraadkast. Ook bevroren en gekoelde producten werden door 43% van de consumenten meer gekocht. 57% van deze producten ging rechtstreeks de vriezer in om een buffer op te bouwen met het oog op mogelijke toekomstige tekorten. Opvallend genoeg bleef de verkoop van ingeblikt voedsel nagenoeg gelijk.

Vitamines, mineralen en supplementen (VMS) werden wel flink meer verkocht, en de onderzoekers denken dat deze toename het begin kan zijn van een langdurige trend. “Aangaande de categorische veranderingen zou de verschuiving in veel voedselcategorieën na een tijdje terug kunnen kantelen naar de norm. De positieve trend voor VMS-producten is waarschijnlijk echter van blijvende duur”, aldus Oliver Wymans lokale Retail & Consumer Goods-lead Jacques Penhirin. “Deze heropleving van de preventiementaliteit zou weleens een echte game changer kunnen zijn.”

More on: Oliver Wyman
Netherlands
Company profile
Oliver Wyman is a Global partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Oliver Wyman is a Global partner of Consultancy.org in Middle East, Africa, Asia, South Africa, Australia, Europe, India, Latin America, Netherlands, United Kingdom, Canada and United States.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.