Möbius: maatschappelijke impact als basis voor groei

01 april 2021 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Möbius groeit hard. Het managementadviesbureau constateert dat er ook in deze tijden van corona veel vraag is naar duurzame bedrijfsoplossingen – zoveel vraag zelfs dat het Nederlandse kantoor van het internationale adviesbureau voortdurend op zoek is naar versterking voor het team.

Vanuit kantoren in België, Frankrijk en Nederland helpt Möbius overheden, bedrijven en welzijnsorganisaties “op strategische momenten tijdens hun levenscyclus” bij het ontwerpen en implementeren van duurzame bedrijfsoplossingen.

Het Nederlandse kantoor van Möbius – gevestigd in Utrecht – wordt sinds twee jaar geleid door Niels van Gunst. De helft van die tijd bevond Nederland zich in de lockdown. Terwijl de ‘Möbianen’ het liefst zij aan zij samenwerken met de klant – en dus graag bij de klant over de vloer komen – kan Van Gunst toch terugblikken op een sterk jaar.

“Het gaat goed met Möbius ondanks de uitdagende omstandigheden op dit moment”, begint hij. “We merkten wel dat sommige beslissingen bij klanten on hold zijn gezet, in afwachting van de Covid-situatie. Maar we zien dat de meeste van onze klanten toch doorgaan met projecten.”

Niels van Gunst, Marjolein Hendriks en Nathalie Vermassen - Mobius

Verandering wachten niet

De reden daarvoor is simpel: de crisis mag dan voortduren, maar de wereld draait ook gewoon door. “Onderwerpen als procesoptimalisatie in het sociaal domein, harmonisaties van gemeenten, het organiseren van de omgevingswet en nieuwe manieren van werken wachten niet op de komst van een vaccin”, aldus Van Gunst.

Voor sommige organisaties biedt de huidige situatie juist gelegenheid voor een herijking van de koers. Van Gunst: “We merken dat we juist nu, op dit soort strategische momenten, klanten heel goed kunnen helpen in het bepalen van hun prioriteiten, van strategische visies tot aan de uitvoering op de werkvloer.”

“We doen veel mooie projecten binnen procesptimalisatie en harmonisatie binnen het sociaal domein van gemeenten”, licht hij toe. “Daarnaast neemt de vraag enorm toe als het gaat om het inrichten van nieuwe manieren van werken.”

Daarbij spelen de coronamaatregelen natuurlijk een enorme aanjagende rol. “De manier waarop we samenwerken is fundamenteel veranderd. Klanten vragen onze hulp om, samen met hen, de organisatie en cultuur hierop in te richten. Hoe richt je je organisatie in om te kunnen voldoen aan de huidige en toekomstige wensen van je medewerkers? Hoe werk je samen als je afwisselend thuis of op kantoor werkt? Dit zijn hele mooie trajecten van visievorming tot implementatie, van operationeel tot leiderschapstrainingen.”

“Ook merken we dat de vraag naar datagedreven werken enorm toeneemt”, vervolgt Van Gunst. “Organisaties willen beter in staat zijn te monitoren, te voorspellen en plannen te maken op basis van data. Verder zien we een toename in de vraag, vanuit inwoners, naar andere en vernieuwende dienstverlening. Hoe richt je daar dan je organisatie op in qua cultuur, structuur en processen. We helpen hen hier graag bij.”

Maatschappelijke impact maken

Al met al is de vraag vanuit opdrachtgevers de laatste tijd zelfs zo groot dat Möbius Nederland “flink aan het groeien is”, legt Van Gunst uit. “We zijn dan ook hard op zoek naar mensen die ook maatschappelijke impact willen hebben op de samenleving.”

“We helpen organisaties veranderen vanuit een intrinsieke motivatie en dat maakt dat je als consultant echt betrokken moet zijn bij je klant.”

Marjolein Hendriks is zo iemand. In de zomer van 2015 sloot ze zich aan bij Möbius. Sindsdien hielp ze als Management Consultant vele (publieke) organisaties bij het vergroten van hun slagvaardigheid.

“Bij Möbius helpen we organisaties om te veranderen vanuit een intrinsieke motivatie en dat maakt dat je als consultant echt betrokken moet zijn bij je klant”, legt ze uit. “We leveren maatwerk en dat maakt elke opdracht weer anders! Door de grote afwisseling tussen klanten en onderwerpen van projecten is het werk uitdagend en het biedt je de mogelijkheid om je steeds te blijven doorontwikkelen.”

HR Manager Nathalie Vermassen houdt zich al ruim twee decennia bezig met het binnenhalen en ontwikkelen van consultants. Ze legt uit dat de consultants van Möbius zich onderscheiden door hun “bijzondere aandacht voor betrokkenheid van alle medewerkers van de klant”.

“Het zijn de medewerkers die de strategie tot in elke vezel van de organisatie tot uitvoering brengen”, licht ze toe. “Wij streven ernaar maatschappelijke impact te leveren met onze projecten, projecten die het verschil maken voor alle betrokken stakeholders.”

Professionals die daaraan willen bijdragen zijn meer dan welkom, geeft Vermassen aan. “Möbius is ambitieus. We verwachten dat ook van de Möbius-collega’s en bieden een omgeving waarin gedreven professionals zich helemaal kunnen uitleven. We gaan voor samenwerkende modellen met collega’s en klanten, voor creativiteit en verantwoordelijkheid, voor autonomie geven, krijgen en nemen. We stoppen niet voor we resultaten hebben, we geven niet op tot we het verschil hebben gemaakt voor onze klanten en in projecten.”