Michel Olijslagers richt eigen strategisch adviesbureau op
Na jarenlang ervaring te hebben opgedaan bij een van de grote strategiekantoren, richt Michel Olijslagers nu zijn eigen bureau op. Onder de naam Olijslagers Strategy Consulting biedt hij strategieadvies aan middelgrote ondernemingen.
“Ik ben inmiddels vijftien jaar werkzaam als strategisch adviseur”, vertelt Olijslagers, die na een kleine tien jaar bij Roland Berger in 2016 verder ging als zelfstandig adviseur.
“Gaandeweg merkte ik dat ik de meeste voldoening haal uit strategische projecten voor middelgrote ondernemingen, typisch met een omzet tussen de 15 en 150 miljoen euro. Vaak zijn dit prachtige bedrijven met producten die over de hele wereld verkocht worden.”
Dus besloot hij een strategisch adviesbureau op te richten dat zich volledig richt op deze middelgrote bedrijven. Daarmee springt hij bovendien handig in een gat in de markt.
“Deze ondernemingen kennen in de basis dezelfde strategische vraagstukken als grote multinationals maar hebben niet de tijd en middelen voor grootschalige adviestrajecten”, legt hij uit. “Door een gerichte en gestructureerde aanpak – de juiste dingen juist doen – kunnen wij toch kwalitatief hoogstaand advies bieden. En door de samenwerking flexibel in te richten, bijvoorbeeld door te werken met volledige teams of juist parttime-ondersteuning, kan de onderneming zelf het gewenste tempo bepalen.”
Olijslagers Strategy Consulting wil zich niet alleen onderscheiden met zijn focus op middelgrote ondernemingen, maar ook door een degelijke financiële onderbouwing. “Deze financiële onderbouwing betreft een vertaling van de strategie naar de impact op financiële parameters zoals omzet, EBITDA en benodigde investeringen.”
Het bureau specialiseert zich op een aantal onderdelen. “Ten eerste de ‘klassieke’ strategiedienstverlening: welke producten en diensten gaat een onderneming leveren aan welke klanten, en hoe wordt dit georganiseerd? Daarnaast levert Olijslagers Strategy Consulting ondersteuning bij due diligence-trajecten, businesscases voor grote investeringen en ondersteuning van een PMO bij bijvoorbeeld een integratie of organisatieverandering.”
Met zijn onderscheidende propositie en scherpe focus ziet Olijslagers genoeg kansen om de komende jaren flink door te groeien. “Over een paar jaar moet er een kantoor staan met meerdere ingewerkte projectteams, met een mix van eigen medewerkers en gelieerde zelfstandige consultants. Nog genoeg werk aan de winkel dus. Ik kijk er naar uit!”