Lucie Ossenbrügge over de stap van hospitality naar consultancy

22 januari 2021 Consultancy.nl 5 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Met haar opleiding en achtergrond in de hospitality volgt Lucie Ossenbrügge (34) niet het meest typische carrièrepad. Anderhalf jaar geleden maakt ze de carrièreswitch naar consultancy en begint ze bij Quint. “Onlangs vroeg ik twee klanten om feedback. Beiden gaven aan het heel prettig te vinden met mij samen te werken. Ze waardeerden mijn oprechte betrokkenheid, kennis van zaken en heldere communicatie. Toen wist ik zeker dat ik de juiste beslissing genomen had.” 

Een vastomlijnd plan voor wat ze later wilde worden heeft Lucie nooit echt gehad. “Ik ben meer van de korte termijn”, lacht ze. “Op de middelbare school was ik vaak bezig met dingen plannen en bijeenkomsten organiseren, dat vond ik heel leuk. Maar wat ik er nou precies mee wilde of kon doen, wist ik niet. Totdat iemand me vertelde over de Hogere Hotelschool in Nederland. Het was precies wat ik wilde, maar in Duitsland bestaat het concept niet als bacheloropleiding. En dus verhuisde ik op mijn twintigste naar Maastricht.” 

Het Nederlandse vakantiegevoel

Nederland is geen onbekend terrein voor de jonge Duitse. Op haar 16de woont ze als middelbare scholiere voor een uitwisselingsprogramma een jaar in Rosmalen. Meerdere vakanties brengt ze met haar ouders door op Schiermonnikoog. “Ik vond Nederland altijd al prachtig. De ruimte, de zee en de vrijheid – geweldig. Dat vakantiegevoel dat ik vroeger altijd had als ik hier was, voel ik nu nog steeds.”Lucie Ossenbrügge over de stap van hospitality naar consultancyKnap, als je bedenkt dat Lucie nadat ze de Hotelschool afrondde behoorlijk hard werkte. In de hospitality zijn weken van 50-60 uur eerder regel dan uitzondering, en werk je zelden van 9 tot 5. Haar eerste baan was als Management Assistent bij een boetiekhotel in Utrecht, gevolgd door een rol als Operations Manager in een sterrenrestaurant in Bosch en Duin.

“Ik vond het geweldig, maar kwam er al snel achter dat ik méér wilde. Door de opleiding Change Management te gaan volgen, hoopte ik de verdieping te vinden die ik zocht. Doordat ik naast de thuisstudie – die ik veelal in de avonden en weekenden deed – in het restaurant werkte, kon ik de theorie meteen in de praktijk brengen. Dat was ontzettend leerzaam. Achteraf waren het mijn eerste stappen richting consultancy, maar dat had ik toen nog niet door.” 

Typisch gevalletje ‘perfecte timing’

In de jaren erna passeren verschillende banen de revue. Een duidelijke rode draad in haar loopbaan is er niet, behalve dat het elke keer uitdagende banen bij kleinschalige bedrijven zijn. “Aanbiedingen van grote hotels sloeg ik af; ik wilde altijd dichtbij de klant blijven en met collega’s echt een teamgevoel hebben. Toen ik begin 2019 een medewerker van Quint ontmoette die me over zijn baan vertelde, had ik sterk het gevoel dat al die zaken die ik belangrijk vind, bij Quint te vinden waren.” 

“Hij vertelde met zoveel plezier over zijn werk, collega’s en de kwaliteit die zij samen leverden – dat sprak me aan. Ik had net besloten dat ik de hospitality uit wilde, en op zoek wilde gaan naar een nieuwe uitdaging in een wat vrijere rol. Het leek een typisch geval van ‘perfecte timing’. En dus solliciteerde ik bij Quint.” 

Anderhalf jaar later heeft Lucie nog geen moment spijt gehad van haar beslissing. “Als consultant heb ik de vrije rol waar ik naar op zoek was, en tegelijkertijd veel verantwoordelijkheid. Ondanks dat een consultant meestal alleen opereert, zijn we een hele hechte groep die altijd voor elkaar klaarstaat. Hiërarchie doen we niet aan, de lijnen binnen Quint zijn kort: je kunt altijd iemand bellen voor input of advies. Bij grotere firms en corporates gaat het er vaak anders aan toe.”

Lucies achtergrond in de hospitality speelt ook na de carrièreswitch op de achtergrond nog een duidelijke rol. “In mijn eerste presentatie voor Quint maakte ik één-op-één de vertaalslag van de horeca naar het bedrijfsleven. Welke tools en tricks zet een consultant in om ervoor te zorgen dat een high performing team een Michelinster haalt? Die vraag stond destijds centraal in mijn presentatie, en is in mijn werk nog elke dag leidend. Tegenwoordig stel ik hem alleen niet meer aan de keukenstaf van een sterrenrestaurant, maar aan een marketing- of IT-team van een bedrijf.”

Ownership maakt het verschil

Daarbij heeft ze altijd een duidelijk doel voor ogen, waarin ownership het sleutelwoord is. “Mijn ultieme doel is om ervoor te zorgen dat teams optimaal blijven draaien, ook als ik weer weg ben. Dat kan pas als iedereen echt ownership voelt voor zijn product, dienst of werkveld. Wie zich ergens eigenaar van voelt, ontwikkelt de drive om altijd voor een tien te gaan en door te pakken wat we samen hebben opgestart. Door medewerkers dat gevoel van eigenaarschap te geven, hoop ik bij klanten het verschil te maken.” 

Net zoals in een restaurant of hotel altijd alles pico bello in orde moet zijn, heeft Lucie als consultant precies dezelfde ambitie. “Voor een zeven doe ik het niet; het móet een tien zijn. De drive om altijd voor die tien te gaan is wat me goed maakt in mijn werk. Ook als die tien uiteindelijk niet haalbaar blijkt.” 

“Een andere kracht is het feit dat ik me kwetsbaar op durf te stellen. Ik ben nuchter, pragmatisch en heb geen dubbele agenda: what you see is what you get. Daarnaast ben ik een enorme flapuit. De eerlijkheid die daar onlosmakelijk mee verbonden is, komt me als consultant goed van pas. Doordat mensen precies weten wat ze aan me hebben, reageren ze heel positief op me.”