120 deelnemers spelen Marketing & Sales game van TNXTO

03 december 2020 Consultancy.nl

Vorige maand kwamen 120 deelnemers uit zes landen samen om gezamenlijk virtueel The Next Organizations Marketing & Sales game te spelen. Een korte terugblik op het evenement en de ervaringen van de deelnemers.

Het spel werd georganiseerd voor marketingstudenten studerend aan de Copenhagen Business School. Het doel van de game was tweeledig: het ontwikkelen van realiseerbare en waardetoevoegende ideeën en tegelijkertijd het vergroten van de marketing- en saleskennis van de studenten. Het spel werd gespeeld gedurende twee dagen en telde in totaal 120 deelnemers, waaronder professionals werkzaam in de marketing en andere creatieve sectoren.

Het spel had oorspronkelijk op locatie moeten plaatsvinden, maar gezien de coronacrisis en de daarmee gepaarde ‘social distancing’-maatregelen, werd het spel aangepast naar een online variant die gespeeld kon worden via een dedicated online portal. Groepen bestaande uit drie tot zes deelnemers speelden de game, die uit verschillende ronden bestond. Elke ronde werd ingeleid door experts uit het veld via een plenaire online sessie.

120 deelnemers spelen Marketing & Sales game van TNXTO

Organisator The Next Organization (TNXTO) legde de theorie en het concept vast die in iedere ronde het thema vormden, waarna de deelnemers binnen hun teams samenwerkten om een real life case op een creatieve manier op te lossen.

De teams werden zowel kwalitatief als kwantitatief beoordeeld op hun harde en zachte vaardigheden, en kregen persoonlijk feedback aan het eind van iedere ronde. Het spel eindigde uiteindelijk met een soort Dragon’s Den-achtige pitch voor een panel met drie experts, en het team dat het beste presteerde en de beste oplossing wist voor te dragen werd als winnaar uitgeroepen.

Afgaande op de reacties van de deelnemers na afloop, kan de game als een succes bestempeld worden, zo laat The Next Organization weten.

“Het was een mooie kans om inzichten op te doen in het marketingvak en de stappen die nodig zijn bij het kiezen van een targetsegment afgestemd op het product en de markt. Ik waardeer ook de betrokkenheid van de begeleiders van The Next Organization tijdens de game, evenals hun feedback”, schrijft een van de studenten in een testimonial.

“Een geweldige ervaring waarmee je in staat wordt gesteld strategische kennis toe te passen op een praktische en realistische case! Dank aan het geweldige team dat ons daarbij heeft begeleid!”, schrijft een andere deelnemer.

Sommige deelnemers lieten zelfs weten behoefte te hebben aan meer, zo schreef een student dat de game “zeer interessant” was en “vaker georganiseerd zou moeten worden”.

Toekomst van marketing

Het in Nederland gevestigde consultancybureau The Next Organization lanceerde het spel vorig jaar. Begonnen als een in-house experiment, werd het spel vervolgens verder ontwikkeld om hem ook bij klanten in te zetten. Destijds beschreef Yasin Sahhar, Strategic Marketing Consultant bij het adviesbureau, het spel als een “groot succes”. Grote namen als bijvoorbeeld Jaguar Land Rover deden hun voordeel met het spelen van de serious game.

Maar weinig mensen zullen de waarde ontkennen die marketing vandaag de dag heeft voor het succes van een organisatie. Die realisatie noopt veel bedrijven om hun investeringen in marketing op te schroeven, deels om in te spelen op het veranderende consumentenlandschap. Voor deze bedrijven biedt de game een veilige leeromgeving voor marketingprofessionals om te kunnen experimenteren en oplossingen te ontwikkelen voor real life-praktijkuitdagingen.

“In de game houden de deelnemers zich bezig met bestaande uitdagingen binnen een organisatie. Deze win-win situatie zorgt er voor dat deelnemers zichzelf kunnen ontwikkelen en dat tegelijkertijd uitdagingen opgelost kunnen worden”, geeft Sahhar aan.

Dit was al de derde keer dat de Copenhagen Business School The Next Organization uitnodigde om de game te organiseren, wat laat zien dat anderen de visie van Sahhar op de toegevoegde waarde van de game delen.