The Next Organization ontwikkelt Marketing & Sales game

08 november 2019 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Meer nieuws over

De Marketing & Sales game van The Next Organization wordt gebruikt door toonaangevende organisaties als Jaguar Land Rover en door business schools zoals Aston Business School en Copenhagen Business School om hun bedrijfsontwikkeling te versnellen. Yasin Sahhar van The Next Organization legt uit hoe de game organisaties vooruit kan helpen.

Na het ontwikkelen van het spel in eigen beheer, heeft adviesbureau The Next Organization haar Marketing & Sales game ingezet bij een aantal van zijn klanten in heel Europa. Deelnemers kunnen met het spel theorie en praktijk combineren om diepere inzichten te verkrijgen in optimale manieren van werken, vertelt Yasin Sahhar, Consultant en PhD-onderzoeker bij The Next Organization. “Het doel is om de kennis van mensen over marketing- en salesgerelateerde concepten naar een hoger niveau te brengen.”

De Marketing & Sales game kent verschillende rondes. In elke ronde worden deelnemers geconfronteerd met bestaande en nieuwe theorieën en concepten, die ze vervolgens onder de knie krijgen door het vervullen van uitdagende opdrachten. Alle opdrachten hebben betrekking op een real-life case. Deelnemers werken samen in groepen van drie tot zes personen om de opdrachten succesvol af te ronden.

The Next Organization ontwikkelt Marketing & Sales game

De groepen worden beoordeeld op harde en zachte vaardigheden en op kwalitatieve en kwantitatieve aspecten. In elke ronde krijgt iedere groep feedback op maat over hoe ze hebben gepresteerd. Op die manier leren deelnemers hoe ze hun aanpak tijdens het spel kunnen aanpassen. De game wordt afgesloten met een pitchpresentatie waarin drie experts de groepen beoordelen. De groep die op alle dimensies het best presteert is de winnaar van het spel. “De game zorgt voor een voorsprong op de concurrentie”, licht Sahhar toe. 

De game besteedt aandacht aan alle segmenten van marketing en sales, vertelt Sahhar: “In het marktsegmentatiedeel verdiepen deelnemers zich in het begrijpen van klantsegmenten en in het kiezen van de juiste segmenten. Vervolgens gaan deelnemers in op de customer journey en besteden ze aandacht aan kwesties als value-in-use, klantbehoeften en passende kanalen. Binnen het marktbenaderingsdeel is het van cruciaal belang om een aanpak te ontwerpen die de verkoop effectief verhoogt. Alle rondes werken toe naar een geconsolideerd businessplan en een overtuigende pitch.”

In essentie stimuleert de Marketing & Sales game het leer- en samenwerkingsproces, wat volgens Sahhar nuttig is voor deelnemers, onder meer omdat deelname bijdraagt aan gedragsverandering. “Deelnemers hebben een veilige leeromgeving waarin ze fouten kunnen maken. Hoewel gamification voor het spel wordt gebruikt, is de game volledig gebaseerd op real-life cases die een echte en unieke ervaring creëren.” 

Door de modulaire opbouw van de game kan deze specifiek worden afgestemd op de behoeften van een organisatie. “Als zodanig gaan deelnemers uitdagingen aan die zich binnen hun bedrijf voordoen. Deze win-winsituatie zorgt ervoor dat deelnemers zichzelf kunnen ontwikkelen, terwijl organisatorische uitdagingen eveneens kunnen worden opgelost”, besluit Sahhar.