Hogenhouck begeleidt deal in sanitair- en tegelmarkt
Overnamebemiddelaar Hogenhouck m&a heeft een nieuwe succesvolle closing aangekondigd. Het M&A-kantoor adviseerde de aandeelhouders van Sani-Dump tijdens de verkoop aan branchegenoot Sanisale.
Door de krachtenbundeling versterkt Sanisale zijn positie in de sanitair- en tegelmarkt. Het bedrijf is volgens Fred Grifhorst nu “de marktleider” in dit segment. Grifhorst is oprichter van de FG-groep, die het moederbedrijf is van Sanisale en ook de gerelateerde bedrijven Keukensale, Sanistunter en Keukenstunter.
Met de toevoeging van de 43 winkels van Sani-Dump (40 door het land, en drie in België) telt de FG-groep 123 fysieke vestigingen in de Benelux. Naast de schaalvoordelen leidt de deal ook tot synergieën op het gebied van inkoop en distributie.
Grifhorst: “Sani-Dump is een gevestigde en snelgroeiende formule in dezelfde branche. Hierdoor kunnen we onder andere onze inkoopkracht bundelen en daarmee de concurrentiepositie van onze franchisenemers verder versterken. We zijn nu namelijk nog beter in staat ons assortiment tegen de laagste prijzen aan de consument aan te bieden.”
Voor Sani-Dump komt hiermee een einde aan bijna twintig jaar onafhankelijkheid. CEO Peter van der Wiele: “We hebben de afgelopen 20 jaar hard gewerkt om van Sani-Dump een grote speler in de sanitair-branche te maken. Met meer dan 40 megastores is Sani-Dump inmiddels een bekende speler.” Hij toont zich dan ook trots op het feit dat de naam Sani-Dump behouden blijft in de markt.
Ondertussen wil Sanisale in 2021 verder doorgroeien. Volgens de planning moeten er in ons land komend jaar zeventien winkels worden geopend. Tegen 2025 wil het bedrijf de mijlpaal van 200 winkels hebben bereikt.
M&A adviseurs van Hogenhouck m&a leverden sell-side dealadvies aan de aandeelhouders van Sani-Dump. Buy-side dealadvies werd geleverd door AenF Partners. Ook BarentsKrans, Florent en TIC Advisory waren als adviseur betrokken.
Vorige maand was Hogenhouck betrokken bij een dubbele overname van Cornelis Vrolijk.