Platform zorgt voor match tussen kennis en digitale transformatie
Quint heeft een platform gelanceerd dat organisaties helpt om hun digitale transformaties “sneller, goedkoper, leuker en veiliger” te maken.
Hoe Quint dat doet? Mark Elbertsen, Practice Lead bij het adviesbureau, vertelt hoe het bedrijf het beste uit twee werelden combineert: technologie en leren & opleiden.
Hij trapt af met het tweede element: “Het biedt alle rollen in het team de mogelijkheid aan hun eigen groeipad te werken. Daarbij komen alle relevante onderwerpen van een transformatie aan bod: kennisopbouw, cultuur, meetbaarheid van resultaten, technologie, enzovoorts.”
Dit werkt als volgt. Aan de hand van de digitale reis die wordt opgetuigd wordt samen met het management en projectleiders persoonlijke- en teamdoelen opgesteld. Welke kennis, kunde en vaardigheden zijn nodig om een rol succesvol uit te voeren? Maar ook: beschikken de teams over de juiste technologie? En: Is er een gezonde cultuur waarin managers teams steunen en een veilige plek geven om te werken?
Een assessment geeft vervolgens inzicht in waar teams en individuen staan. De lat wordt bepaald door het einddoel van de transitie, aangevuld met best practices die Quint in de loop der jaren in binnen- en buitenland heeft opgedaan. “Dit vormt de basis voor de ontwikkelreis die mensen aangaan”, legt Elbertsen uit.
Dit is dan ook waar het tweede element, technologie, om de hoek komt kijken. Quint’s zogeheten ‘Transformatie Platform voor high performance organisaties’ bevat een scala aan trainingen en interventies dat nodig is in het digitale transformatie domein, van thema’s als DevOps, Agile, Lean IT en Data Science, tot zachte vaardigheden zoals verandermanagement, legt Elbertsen uit.
De Quint adviseur licht toe: “Op basis van de leerjourney stelt een ‘digitale coach’ (de slimme AI van het platform) een roadmap op naar de doelen die zijn gesteld.” Via ‘Adventures’ en ‘Quests’ kunnen individuen en teams stappen zetten om dichter bij een transformatiedoel te komen. “Dit kan in de vorm van een instructie, een workshop of een cursus. En leiders kunnen bijzondere ‘Missions’ (opdrachten) aan een gebruiker geven.”
Het technologieplatform faciliteert dit proces. Individuen kunnen hun voortgang meten via een dashboard, en voor projecten en leidinggevenden geldt hetzelfde op teamniveau. Elbertsen: “Hiermee kan continu worden bijgestuurd op kennis en kunde, en kan ervoor worden gezorgd dat de juiste expertise aanwezig is op het juiste moment.”
En laat dat nou net zo ontzettend belangrijk zijn voor de slagingskans van digitale transformatie. Over het algemeen is bekend dat minder dan de helft van transformatietrajecten tot een goed einde worden gebracht, en vaak wordt de beschuldigende vinger gewezen naar onvoldoende kennis in huis. “Dat is precies wat we met het Transformatie Platform willen overbruggen”, aldus Elbertsen.
Bijkomend voordeel is dat het platform “alle rollen binnen de transformatieorganisatie” betrekt. “Iedereen krijgt inzicht in het doel, en welke vaardigheden ontwikkeld moeten worden. En dit draagt weer bij aan de betrokkenheid.”