Hot ITem helpt VodafoneZiggo met opleiden van dataspecialisten

22 oktober 2020 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Meer nieuws over

In het Strategic Intelligence Center (SIC) van VodafoneZiggo werken circa 120 mensen aan de informatievoorziening van alle afdelingen binnen het bedrijf. Om deze organisatie goed te kunnen besturen, is VodafoneZiggo continu op zoek naar toptalent. 

Het SIC heeft een ambitieus target voor personele groei. Vanwege de grote krapte op de IT-arbeidsmarkt is het echter voor het SIC een serieuze recruitmentuitdaging om het juiste talent te vinden. De meeste functies in de Center worden bekleed door datascience-specialisten, die schaars zijn in de markt. 

Daarom kiest VodafoneZiggo er ook voor om bestaande medewerkers met affiniteit voor data op te leiden tot medior Visualisation Experts en Data Informatie Analisten. De communicatie-provider wordt hierin ondersteund door Hot ITem, dat een speciaal opleidingsprogramma ontwikkelde voor de interne overstappers. 

Hot ITem helpt VodafoneZiggo met opleiden van dataspecialisten

In maart van dit jaar vond de meest recente zogeheten ‘VodafoneZiggo Masterclass’ plaats, een vervolg op twee succesvolle edities in voorgaande jaren. Samen met experts van VodafoneZiggo werd een maatwerkprogramma opgesteld. De specifieke competenties voor beide rollen waren hierin leidend.

Na een selectieproces werden negen deelnemers door het SIC geselecteerd voor de Masterclass: zeven nieuwe Visualisation Experts en twee nieuwe Data Informatie Analisten. Zij kregen de benodigde kennis en vaardigheden aangereikt door middel van trainingen gegeven door experts van VodafoneZiggo, Hot ITem en een aantal externe trainers. 

Een belangrijk speerpunt van de aanpak van Hot ITem is dat deelnemers direct leren hun kennis toe te passen. Daarom is gedurende de hele Masterclass gewerkt aan een businesscase uit de dagelijkse praktijk: het ontwikkelen van een managementdashboard voor de afdeling Customer Operations van VodafoneZiggo.

Om deze opdracht succesvol uit te kunnen voeren, moesten de deelnemers leren te achterhalen welke informatie het management nodig had, of ze deze informatie konden leveren met de data die beschikbaar was en hoe ze de opgedane inzichten goed konden presenteren. Daarom werd tijdens de Masterclass, naast alle technische vaardigheden, ook aandacht besteed aan bedrijfskundige trainingen, soft skills en reflectie.

Als afsluiting van de Masterclass presenteerden de deelnemers hun dashboards aan het managementteam van VodafoneZiggo. 

Online leren en ontwikkelen

Medio maart, tijdens de tweede week van de Masterclass, riep de overheid organisaties op om medewerkers zoveel mogelijk vanuit huis te laten werken vanwege de Covid-19 uitbraak. Het was daardoor voor niet langer mogelijk om de Masterclass in fysieke vorm door te laten gaan.

Het projectteam schakelde snel door. Direct werd een nieuwe leerstrategie ontwikkeld, en is het programma omgezet naar een online opleiding. Binnen een dag konden de deelnemers hun eerstvolgende training vanuit huis volgen. Door wekelijks met de deelnemers en de trainers te evalueren, lukte het om deze nieuwe manier van training geven én volgen te omarmen, in goede banen te leiden en te optimaliseren.

Ondanks de uitdagingen van de Covid-19-pandemie en het nieuwe werken, zijn alle deelnemers geslaagd voor de Masterclass en inmiddels werkzaam in het team van het Strategic Intelligence Center.