Internal Audit Innovation Awards 2020 gaat virtueel door
Protiviti en IIA Nederland organiseren voor het vijfde jaar op rij de Internal Audit Innovation Awards. De grote vraag: wie stoot de winnaar van de afgelopen twee edities, Heineken, van de troon?
De wereld van internal audit is net als veel andere functies binnen het zakelijke landschap onderhevig aan verandering. Nieuwe technologieën, manieren van werken, andere verwachtingen vanuit de business of de toenemende risico’s als gevolg van digitalisering – om enkele veranderingen te noemen – dwingen interne auditors om te heroverwegen hoe zij waarde kunnen toevoegen en ‘in control’ kunnen blijven.
Innovatie staat aan de basis van verbeteringen. Om aansprekende voorbeelden van innovatie in de schijnwerpers te zetten, brengen Protiviti en IIA Nederland jaarlijkse de meest innovatieve koppen samen voor de Internal Audit Innovation Awards. “De prijs is in het leven geroepen vanuit de ambitie om internal audit als vakgebied verder te helpen”, vertelt Jaap Gerkes, Managing Director bij Protiviti.
In de afgelopen jaren zijn er tal van cases geweest die een inspiratie vormden voor anderen. In 2018 won Heineken met een innovatieve RPA-toepassing, waarmee interne auditors in staat werden gesteld de manier te verbeteren waarop reis- en onkostenvergoedingen gecontroleerd worden. Ter illustratie: met de RPA-tool kan de bierbrouwer tot maar liefst 90% van alle ingediende declaraties bekijken, in vergelijking met slechts 10% toen dit nog handmatig gebeurde.
Vorig jaar ging Heineken er opnieuw vandoor met de felbegeerde prijs voor het interne auditdomein. Het 2019-concept draaide om de toepassing van technologie om vollediger en eenvoudiger risico’s op het gebied van mensenrechten en reputatie in kaart te brengen. Niet alleen sloot de inzending aan bij de purpose van het oer-Hollandse bedrijf, ook heeft het Heineken geholpen met het voorkomen van reputatie schadende situaties en gezondheidsrisico’s van collega’s.
Vanzelfsprekend doet de titelverdediger ook dit jaar weer mee, samen met teams van andere corporate organisaties en overheidsinstellingen, waaronder Achmea en FrieslandCampina. Op 12 november vindt het event plaats, dan mogen de inzendingen zichzelf in geheel ‘coronaproof’ stijl digitaal presenteren aan de jury en belangstellenden.
“Tijdens deze virtuele bijeenkomst krijgt elk team tien minuten de tijd om hun innovatieve idee te presenteren, kort & krachtig als een elevator pitch. Direct na de presentatie krijgen de toeschouwers en de jury vijf minuten de gelegenheid voor het stellen van vragen”, legt Protiviti-marketeer Peggy van Berkel-de Graaf uit.
Voor meer informatie over deelnemen aan het event zie: Internal Audit Innovation Awards 2020.