Wat maakt BluPoint uniek en succesvol? RTL zocht het uit
Begin september bezocht een cameraploeg van RTL adviesbureau BluPoint. De reden voor dit bezoek? Achterhalen wat het bedrijf zo succesvol maakt.
BluPoint is een middelgroot organisatieadviesbureau dat opdrachtgevers helpt met het doorvoeren en borgen van verandering. Dit kunnen allerlei organisatorische veranderingen zijn, van het implementeren van een nieuwe koers tot het uitrollen van een nieuwe systeem of het digitaliseren van de bedrijfsvoering.
Volgens Roel van Stiphout, eigenaar en oprichter van BluPoint, weten klanten de weg naar BluPoint steeds vaker te vinden. Dit is enerzijds omdat “veranderingen vandaag de dag steeds sneller optreden, waardoor organisaties zich steeds frequenter moeten aanpassen”. De snelle digitalisering staat aan de wieg van de meeste verandering, waardoor organisaties op zoek moeten gaan naar nieuwe businessmodellen, of hun customer journeys moeten aanscherpen.
Anderzijds heeft dit te maken met het trackrecord van BluPoint. “Veel van onze klanten werken meerdere jaren met ons samen en komen bij ons terug wanneer ze tegen nieuwe uitdagingen aanlopen.”
Change management
Van Stiphout ziet net als veel andere experts in het vakgebied dat hoewel veranderen een noodzakelijke vaardigheid is, veel organisaties hun aanpak en resultaten op dit vlak kunnen verbeteren: “Een scherpe blik en veel change managementervaring helpen om deze veranderingen de baas te zijn. En hier hebben wij als BluPoint zeer veel ervaring mee.”
“Change management is echter een vaardigheid die veel bedrijven onvoldoende hebben”, vertelt hij. “En dat terwijl het een cruciale vaardigheid is om te kunnen overleven en te kunnen concurreren. Daarbij is van groot belang om harde en zachte vaardigheden te bezitten en te ontwikkelen.”
Het adviesbureau heeft op basis van zijn jarenlange ervaring in het domein een eigen raamwerk hiervoor ontwikkeld: het Change Management Framework. Dit raamwerk schetst hoe bedrijven hun veranderprogramma kunnen inrichten en biedt inzichten in de succesfactoren die bepalend zijn voor de slagingskans van het programma.
“Onze onafhankelijkheid, eigenaarschap en focus op ‘practical consulting’ helpt ons om voor onze klanten het verschil te maken.”
Waardecreatie
Gevraagd naar hoe BluPoint zich onderscheidt in de markt, geeft Van Stiphout aan dat zijn bedrijf zich specialiseert in daadwerkelijke waardecreatie voor klanten. Dit doet het bedrijf met een team van professionals die verschillende rollen kunnen innemen, waaronder die van management consultant, projectmanager, programmamanager, product owner en project management officer. “Onze aanpak, zienswijze, ervaring, vaardigheden en de houding en het gedrag van onze mensen geven de doorslag”, zegt Van Stiphout.
Ralf Rikze, opdrachtgever van BluPoint, herkent dit. “Ik heb twee keer in het verleden met de consultants van BluPoint gewerkt. Een keer in een moeilijk lopend IT-project waar ik hun hulp bij heb gevraagd, en dat uiteindelijk is gerealiseerd. De tweede keer hebben ze leidinggegeven aan een grote IT-transformatie, waarbij ze zowel de IT-kant als de businesskant goed vorm konden geven. En daarbij hebben ze ons echt geholpen om de agile werkwijze te implementeren. Dat was een succes!”
Het adviesbureau gaat prat op zijn aanpak, waarmee het zich naar eigen zeggen onderscheidt van vele andere consultancyclubs. “De vraag is of klantwaarde en flexibiliteit echt altijd bovenaan staan bij consultancyorganisaties of dat commerciële belangen van bureaus wellicht een grotere rol spelen. Onze onafhankelijkheid, eigenaarschap en focus op ‘practical consulting’ helpen ons om voor onze klanten het verschil te maken.”