Jonge consultants zien kansen met Carved Strategy
Verreweg de meeste nieuwe consultancybureaus worden opgericht door doorgewinterde professionals. Carved Strategy is een uitzondering op de regel: dit bureau zag het levenslicht toen twee net afgestudeerden besloten te kiezen voor het ondernemerschap.
Carved Strategy, opgericht door Yannick Vels en Timo Reekers, is een strategie-adviesbureau dat zich hoofdzakelijk richt op uitdagingen die bij middelgrote bedrijven opkomen ten tijde van een crisis, vertelt Reekers, die die afgelopen jaar zijn masteropleiding Business Administration & Engineering afrondde aan de Leibniz Universiteit in het Duitse Hannover: “Het management heeft tijdens de coronapandemie zijn handen vol aan kortetermijnkwesties, waardoor er minder resources zijn voor strategische langetermijnvraagstukken.”
Vels, in het bezit van een mastergraad in Strategic Management, afgelopen jaar behaald aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, vult zijn compagnon aan: “Het verleden leert ons dat een crisis vaak een cruciaal punt is waar meerdere winnaars maar beslist ook vele verliezers uit voortkomen. De langetermijnvraagstukken zijn daarin doorslaggevend. Wij ondersteunen – met onze pool van gedreven strategieconsultants, zeer getalenteerde young professionals – managementteams van organisaties met analyses, onderzoek en strategieontwikkeling, zodat ze na de crisis als winnaars uit de bus zullen komen.”
De diensten van de firma kunnen uiteenlopen van een impactstudie over een opkomende technologie waarbij verschillende diepgaande scenario’s moeten worden ontwikkeld, tot het bouwen van KPI-dashboards voor governance, maar ook het maken van een alternatieve supply chain-strategie die ervoor zorgt dat de productie tijdens een crisis niet nogmaals stilvalt.“Zo flexibel als onze consultants zijn, zo breed kunnen wij opdrachten aannemen. Er is dus altijd speelruimte”, zegt Reekers, die eerder consultancyervaring opdeed bij de bekende bureaus Porsche Consulting en Simon-Kucher & Partners.
Vels, die eerder als consultant opdrachten uitvoerde voor PepsiCo en Tata Steel, legt uit dat Reekers en hij aanvankelijk allebei na hun afstuderen bij een strategie-adviesbureau wilden gaan werken, maar dat de coronacrisis dit helaas niet toeliet: “We wilden graag werken in een omgeving waar we onze vaardigheden kunnen toepassen en waarbinnen we worden uitgedaagd. Omdat strategie-adviesbureaus momenteel geen mensen aannemen vanwege de coronapandemie, kwamen Timo en ik tot de conclusie dat zelfstandig aan strategische vraagstukken werken misschien wel de beste voorbereiding is op werken bij een gerenommeerd consultancykantoor.”
Inmiddels hebben Vels en Reekers met Carved Strategy hun eerste opdracht binnengehaald. “Wij zijn ons in de eerste instantie gaan focussen op de private equity-markt, waar we via het Torqx Young Business Accelerator Program een van de portfoliobedrijven kunnen ondersteunen met een langetermijn-impactstudie. Ondertussen zijn wij in gesprek met meerdere partijen voor volgende opdrachten”, vertelt Reekers.
Gevraagd naar de ambities van Carved Strategy, laat Reekers weten dat het bedrijf momenteel vooral een kans ziet om ten tijde van een crisis in te spelen op behoeftes van bedrijven: “De positieve reacties van bedrijven op de frisse wind van onze consultants bevestigen voor ons dat het aanbod van opdrachten zal groeien.”