PwC kiest voor nieuwe sponsorkoers en stopt met Oranje

04 september 2020 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

PwC kiest voor een nieuwe sponsorkoers en stopt met het ondersteunen van het Nederlandse voetbalelftal. Dat heeft het accountants- en adviesbureau laten weten in een persbericht.

PwC was sinds 1991 sponsor van Oranje en liet de KNVB in 2017 weten daar in ieder geval tot en met het EK van 2020 – dat inmiddels een jaar is uitgesteld – mee door te gaan. In de zomermaanden gaf PwC – na overleg met de KNVB – echter aan de langlopende samenwerking die liep tot juli 2020 niet te willen verlengen. De KNVB zegt begrip te hebben voor de beslissing van het Big Four-kantoor.

Met het credo ‘morgen maak je samen’, wil het accountants- en adviesbureau en nieuwe weg in slaan, waar een partnerschap met de KNVB dus niet meer bijpast, net zoals verschillende andere lopende projecten die dit jaar zullen worden afgerond. Het bedrijf gaat de komende tijd onderzoeken welke activiteiten beter passen bij de nieuwe weg die het wil inslaan.

PwC kiest voor nieuwe sponsoring koers en stopt met Oranje

Sport zal binnen het sponsorbeleid van PwC wel een speerpunt blijven, zo is te lezen op de website van de organisatie: “In de sport wordt voortdurend gewerkt aan het ontwikkelen van ontdekte talenten. Dat gebeurt ook binnen PwC. We bieden goede omstandigheden en veel mogelijkheden voor ambitieuze mensen om zich verder te ontwikkelen. We willen sporters graag in de gelegenheid stellen om op het veld de beste prestaties neer te zetten.”

Een noemenswaardige samenwerkgeschiedenis

Met name de laatste jaren hield PwC zich bezig met het vergroten van de maatschappelijke relevantie van voetbal. Zo zette het bedrijf zijn expertise in om in samenwerking met de voetbalbond door middel van meerdere projecten het Nederlandse amateurvoetbal te ondersteunen. Denk hierbij onder meer aan het organiseren van trainingen op het gebied van bedrijfsvoering en fiscaliteit.

Daarnaast voerde PwC – in opdracht van de KNVB – in 2015 het onderzoek ‘De Kracht van Voetbal’ uit, waarin naar voren kwam dat voetbal van groot belang is voor de economie, sociale cohesie en gezondheid. Verder werd het bedrijf in aanloop van het WK voetbal 2010 partner van KNVB WorldCoaches, het programma van de voetbalbalbond waarmee in ontwikkelingslanden mensen worden opgeleid om daar de rol van trainer én rolmodel te vervullen. PwC was binnen dit project naast sponsor ook kennispartner.

Verder heeft PwC samen met de KNVB de afgelopen jaren ook de grote opkomst van het vrouwenvoetbal ondersteund. Zo was het accountants- en adviesbureau in 2017 sponsor van het Europees Kampioen Vrouwenvoetbal en van de Oranje Leeuwinnen, die dat toernooi op hun naam schreven door in de finale het Deense vrouwenvoetbalelftal met 4-2 te verslaan.