Managers kiezen SparkOptimus wederom als topconsultant
SparkOptimus is voor het vierde jaar op rij verkozen tot een top consultancybureau voor digitale en e-business diensten.
Tien jaar na te zijn opgericht, telt SparkOptimus inmiddels meer dan honderd consultants die over de hele wereld werken. Het adviesbureau werkt in Nederland voor grote corporates zoals Heineken of ecommerce partijen als Bol.com, maar ook voor bijvoorbeeld eBay, Henkel en Shell in het buitenland.
Door de sterke groei en het uitgebreide trackrecord van SparkOptimus, heeft het bureau zich tussen de grotere spelers van de consultancybranche weten te nestelen. In een survey van Emerce, gehouden onder ongeveer 1.500 beslissers actief in het e-business landschap, wist SparkOptimus voor het vierde jaar op rij de eerste plaats in te nemen, dit jaar naast vooraanstaande spelers als Bain & Company en Boston Consulting Group (BCG).
Digitale strategie-executie
Wat doet SparkOptimus dan precies? “Executie van de digitale strategie”, vertelt Alexandra Jankovich, die circa tien jaar geleden samen met Tom Voskes het bureau oprichtte. Beide oprichters, die het bureau als managing partners leiden, leerden de kneepjes van het vak bij McKinsey & Company. Vanuit hun motivatie om dingen anders te doen en vanuit hun ambitie om zich in digitale transformatie te specialiseren, besloot het duo in 2010 om op eigen benen te staan.
“De businessleiders met wie we samenwerken hebben de visie en een basisidee van wat ze willen doen met hun bedrijf”, vervolgt Jankovich. “De grote vraag is hoe ze dat idee kunnen realiseren in een complexe organisatie die actief is in soms wel zeventig landen, met tienduizenden medewerkers en landenmanagers die verantwoordelijk zijn voor de lokale winst-en-verliesrekening. Daar zit de echte moeilijkheid voor bedrijven, zo hebben we de afgelopen tien jaar gezien.”
SparkOptimus is gespecialiseerd in het vertalen van strategieën naar concrete plannen, en deze te laten werken voor de organisatie. Niets voor niets is de slogan van het adviesbureau “We make disruption work!” Voskes: “We doen jaarlijks 160 projecten op precies dit onderwerp.”
Jankovich vult aan: “Wij kunnen in complexe, internationale organisaties zaken heel concreet maken, prioriteiten stellen, zorgen voor daadwerkelijke uitvoer zonder de impact uit het oog te verliezen. Wat doet het met de net promoter score bij klanten, wat gebeurt er met de omzet, hoe zit het met de kosten?”
SparkOptimus is uiteraard niet de enige speller die de snel groeiende markt voor digitale transformatiediensten bedient. De concurrentie is inmiddels hevig te noemen, waarbij zowel strategy consultancykantoren, de Big Four (Deloitte, EY, PwC en KPMG) evenals traditionele IT-adviseurs zich mengen in de strijd om de grootste en meest complexe opdrachten.
Mensen vormen de sleutel
Volgens Jankovich onderscheidt SparkOptimus zich door zijn belangrijkste troef, hun eigen mensen. “Onze consultants hebben stuk voor stuk een geweldige achtergrond en zijn in staat om vanuit dienend leiderschap de mensen bij onze klanten echt te helpen.”
Met dienend leiderschap verwijst Jankovich naar de aanpak van SparkOptimus, waarbij de overdracht van kennis centraal staat. Waar consultants al decennia lang worden bekritiseerd voor het klanten proberen afhankelijk te maken van hun diensten, kiest SparkOptimus juist voor een andere aanpak, waarbij het bureau met de klant “schouder aan schouder” optrekt.
Voskes legt verder uit: “De inzet van onze mensen is bedoeld om vaardigheden op te bouwen in de organisatie van de klant. Het is dus een investering in eigen mensen in plaats van in de consultant. Bij veel andere bureaus is dat anders: daar doen consultants het werk dat de eigen mensen zouden moeten doen. Dat kan weliswaar tijdelijk een versnelling geven, maar creëert ook afhankelijkheid.”
Betrek de klant
Een dergelijke afhankelijkheid wil SparkOptimus juist voorkomen. Bij alle projecten betrekt SparkOptimus medewerkers van de klant vanaf het begin bij de feitelijke uitvoering van de transformatie. Hiermee verkrijgen ze zelf de kritische competenties van de toekomst. “Alleen zo kunnen zij als continu lerende organisatie snel en doeltreffend inspelen op veranderingen”, aldus Voskes.
Voortbouwend op de sterke groei van het bureau in Nederland heeft SparkOptimus de afgelopen twee jaren drie internationale vestigingen geopend, in Londen, Düsseldorf en Zürich. Hiermee kan het bureau dichter bij klanten opereren in het Verenigd Koninkrijk en de Duitstalige landen Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.