Tessa Mogezomp over haar eerste maanden bij BearingPoint

27 juli 2020 Consultancy.nl

Sinds maart dit jaar is Tessa Mogezomp werkzaam bij BearingPoint, een internationaal advieskantoor. Hoe heeft ze de eerste vier maanden ervaren? Vier vragen aan de kersverse management consultant.

Hoe ben je bij BearingPoint terechtgekomen?

Bij het zoeken naar een stage kwam ik BearingPoint tegen. Voor het afronden van mijn master (Strategic Management/Business Information Management) was ik op zoek naar een stage van ongeveer vier maanden. In deze periode heb ik gewerkt aan BearingPoints internationale ‘Digital Leaders Study’, waarbij ik de digitale volwassenheid van 60 Nederlandse bedrijven heb onderzocht. 

Halverwege mijn stage werd ik gevraagd of ik interesse had om als consultant bij BearingPoint te starten en ik was meteen erg positief. Door mijn stage kende ik de organisatie en de mensen al goed, en kon het sollicitatieproces versneld worden. Ik heb uiteindelijk twee officiële gesprekken gehad, waaronder een businesscase-gesprek en een eindgesprek met de partners. Daarnaast heb ik een e-assessment gemaakt. 

Mijn enthousiasme om bij BearingPoint te blijven is gebaseerd op het uitdagende projectwerk, de combinatie van management- en IT-consulting en vooral de cultuur binnen het bedrijf. BearingPoint Nederland heeft ongeveer 70 consultants, waardoor iedereen elkaar kent en erg actief en betrokken is. BearingPoint firm-wide, met meer dan 4.800 consultants, heeft diverse kantoren in Europa, waardoor internationaal werken ook tot de opties behoort. Daar was ik naar op zoek!

Tessa Mogezomp, Consultant, BearingPoint

Afgelopen december rondde ik mijn stage af en was ik afgestudeerd, en in maart ben ik begonnen als Management Analyst. Tussendoor heb ik nog een maand gereisd in Mexico met een vriendin – wat achteraf al helemaal een goede keuze was!

Wat doe je nu precies als consultant?

Mijn dagen zien er heel verschillend uit. Als consultant bij BearingPoint doe je namelijk diverse opdrachten in verschillende sectoren. BearingPoint Nederland is vooral actief in de energie-, de telecommunicatie-, de consumer goods- en retailsectoren. Ik ben nu gestart binnen het ‘Customer & Growth’-team, dat zich vooral bezighoudt met marketing- en salestransformaties, en bijvoorbeeld de digitalisering van klantervaringen. Toch betekent dit niet dat ik mij alleen maar in dit werkveld bezighoud.

Ik heb tot nu toe twee opdrachten gedaan; één bij een netwerkbeheerder en één bij een multinational in de consumer goods-sector. Erg leuk bij BearingPoint is dat de opdrachten ook qua inhoud verschillen, zodat je goed kunt ontdekken welke richting je op wilt. De ene opdracht was strategisch van aard, terwijl de andere meer op de proceskant zit. Hierbij gaat het om het change management-gedeelte – kijken hoe we het veranderingsproces van een technologie-implementatie zo goed mogelijk kunnen laten verlopen voor de klant. 

Hoe heb je de overgang van stagiaire naar medewerker ervaren?

De overgang van mijn stage naar medewerker ging goed! Al merkte ik wel een verschil: je leert collega’s toch beter kennen als medewerker, omdat je met meer collega’s direct samenwerkt. Al na twee weken na mijn start bij BearingPoint moesten we door Covid-19 thuis werken. Gelukkig heb ik met virtuele koffies veel collega’s leren kennen en gaat het vanuit huis werken soepel.

Het is natuurlijk anders dan ik verwacht had – normaliter had ik nu Nederland doorgereisd voor verschillende opdrachten, nu gaat alles vanaf mijn laptop. Langzamerhand kunnen we weer met een kleinere bezetting naar kantoor. Dat vind ik erg fijn, omdat ik zo in een andere omgeving dan mijn woonkamer kan werken.

“Bij BearingPoint krijgen consultants veel verantwoordelijkheid tijdens de projecten bij de klant. Dit maakt het werk uitdagend!”

Ik heb een actieve rol in het Remotely Yours-team van BearingPoint, waardoor ik tijdens het thuiswerken veel collega’s ben blijven spreken. Met dit team proberen we met verschillende acties het contact tussen collega’s goed te houden tijdens het remote werken. We hebben bijvoorbeeld bokstrainingen en yogasessies digitaal georganiseerd. Ook zorgen we ervoor dat iedereen thuis goed kan werken. 

Een van onze acties was een digitale “Coffee Corner” op Teams – een chat functie met alle collega’s van het Amsterdam kantoor, die de gehele week openstaat. Normaal gesproken is het koffiezetapparaat in onze ‘woonkamer’ op kantoor een plek waar mensen voor een gezellig praatje bij elkaar komen. Zo konden we op een virtuele manier toch bijpraten! 

Door het thuiswerken verdween soms de werk-privébalans, zeker gezien het feit dat mijn laptop altijd in de woonkamer staat. Inmiddels probeer ik hier wat meer voor op te passen en vaak ga ik ’s middags naar buiten om een rondje te wandelen door Rotterdam. Verder is de werk-privébalans bij BearingPoint heel goed. Sinds het weer kan heb ik genoeg tijd om te borrelen met vrienden, uit eten te gaan, te fitnessen en mijn favoriete series te kijken met mijn huisgenoten op de bank! 

Wat zou je ander starters willen meegeven?

Ik zou andere starters willen meegeven dat het belangrijk is een werkgever te kiezen waar je je op je gemak voelt en waar je veel kan leren op één of meerdere gebied(en) die je aanspreken. Bij BearingPoint krijgen we veel verantwoordelijkheid tijdens de projecten bij de klant. Ook is er de mogelijkheid om veel te leren door trainingen en zijn er genoeg interne projecten waar je je in kunt verdiepen. Dit maakt het werk uitdagend en dat bevalt erg goed!


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup