BearingPoint behaalt recordomzet van €780 miljoen
De omzet van BearingPoint is het afgelopen jaar gegroeid met 6% naar een recordbedrag van €780 miljoen.
Kiumars Hamidian, Global Managing Partner van BearingPoint, zegt dat hij trots is dat het management- en technologieadviesbureau van Europese origine erin is geslaagd om voor het tiende opeenvolgende jaar zijn omzet te laten groeien. Sinds de lancering in zijn huidige vorm na een management buy-out in 2009 – de wortels van BearingPoint zijn echter meer dan 100 jaar oud – heeft het bedrijf meer dan €330 miljoen aan zijn omzet toegevoegd.
“Ondanks moeilijke marktomstandigheden in bepaalde segmenten en markten, bleek ons bedrijf veerkrachtig en in staat te blijven groeien”, zegt Hamidian, die sinds september 2018 aan het roer staat van het bedrijf nadat hij het stokje overnam van Peter Mockler.
De groei werd met name gerealiseerd in een drietal bedrijfsonderdelen, waarbij Consulting de belangrijkste bijdrage leverde aan de totale omzet. Business Services, dat IP-aangedreven digitale assets en managed services biedt, en de Solutions-praktijk, waartoe BearingPoint Beyond (een digitaal platform en ecosysteem) en BearingPoint RegTech (risico- en compliance-oplossingen) behoren, groeiden afgelopen jaar eveneens snel.
De overname van Prederi, een Brits adviesbureau in de publieke sector, versnelde de groei van BearingPoint in het Verenigd Koninkrijk en voegde een team van dertig professionals toe aan het personeelsbestand. De aankoop was de tweede anorganische zet van het bedrijf in de afgelopen jaren, na de acquisitie van Inpuls in België eind 2018. Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk bleven in 2019 de grootste markten voor het bedrijf, gevolgd door onder meer Scandinavië landen en Centraal-Europa.
De Nederlandse praktijk was een van de snelst groeiende landenteams vorig jaar, en wist dubbelcijferige groei te realiseren, waarmee het team uitkwam op 60 professionals. “Het is mooi om te zien dat onze teamspirit en flexibele aanpak, samen met onze klanten, gebruikmakend van geïntegreerde kennis en ervaringen – digitale innovaties, markt/klant trends, operations, leiderschap, data & analytics, technologie – zo gewaardeerd wordt in de markt”, zegt Managing Partner Marc Bartels.
De totale omzet van €780 miljoen werd gegenereerd door een team van bijna 5.000 professionals, die werkten aan projecten voor klanten in meer dan zeventig landen. BearingPoint zelf heeft vestigingen in ongeveer vijfentwintig landen, maar door langdurige allianties aan te gaan met verschillende partijen, waaronder West Monroe Partners in Noord-Amerika, Abeam Consulting in Azië en Grupo ASSA in Latijns-Amerika, kan het consultancybureau klanten bedienen uit veel meer landen.
Mvo-agenda
In 2019 voerde het bedrijf ook zijn mvo-activiteiten op. Zo heeft heeft BearingPoint voor al zijn bedrijfseenheden wereldwijd zijn zakelijke reisbewegingen klimaatneutraal gemaakt. Daarnaast heeft het bedrijf het UN Global Compact ondertekend en volgt het sindsdien de tien onderliggende principes van het akkoord.
“We mikken erop een top drie-speler te worden in de geselecteerde gebieden waarin we besluiten actief te zijn.”
– Kiumars Hamidian
Ondertussen, in wat de grootste mvo-campagne in de geschiedenis van het bedrijf is, namen medewerkers van BearingPoint als onderdeel van de #10DaysOfCaring-campagne deel aan meer dan 150 verschillende activiteiten, variërend van het planten van bomen en fietsen naar het werk tot het doneren van bloed en het doen van vrijwilligerswerk voor lokale non-profitorganisaties.
Blik op de toekomst
In een blik op de toekomst zegt Hamidian dat het adviesbureau goed op weg is om een omzet van €1 miljard te realiseren, een ambitie die is vastgelegd in de langetermijnstrategie van het bedrijf. Dat Hamidian veel vertrouwen heeft in de toekomst komt onder meer door de ontwikkeling van het projectorderboek: “Boekingen voor 2019 kwamen uit op €949 miljoen, een stijging van 15% in vergelijking met het voorgaande jaar. Deze substantiële groei van boekingen wijst op een goed resultaat voor 2020, temeer omdat de marktomstandigheden in de meeste van onze landen veelbelovend zijn.”
Het behalen van de doelstelling zal echter niet eenvoudig zijn: het betekent namelijk dat BearingPoint de komende vijf jaar beter moet presteren dan de markt waarin het opereert. Hamidian benadrukt dat het daarbij uiteindelijk neerkomt op de professionals van het bedrijf: “Daarom plaatsen we mensen centraal in onze kernambities.”
“We zijn trots op onze cultuur van teamwerk, creativiteit en optimisme”, zegt Hamidian, die laat weten dat hij en het partnerteam vertrouwen putten uit de “extreem hoge teamgeest” binnen het bedrijf: “We hebben een solide basis. 2020 gaat helemaal over de uitvoering van onze strategie.”
Bartels denkt dat de groei ook in ons land doorzet. “Wij verwachten in 2020 wederom uitdagende opdrachten te doen en talentvolle consultants aan ons te binden.”