BearingPoint: Bedrijven verbeteren hun digitale sales & marketing

10 december 2019 Consultancy.nl

Grote Nederlandse bedrijven hebben hun digitale commerciële volwassenheid het afgelopen jaar verbeterd. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van BearingPoint. Toch dreigt een groeiend aantal bedrijven achterop te raken.

Om de digitale volwassenheid van commerciële activiteiten te evalueren, onderzochten de experts van BearingPoint vier factoren: digitale marketing, digitale productervaring, e-commerce en e-CRM. Ten aanzien van digitale marketing keken de onderzoekers naar het vermogen van bedrijven om potentiële klanten te bereiken via marketing en sociale media en de effectiviteit om hen naar hun websites te leiden. 

Bij de factor digitale productervaring evalueerden de onderzoekers de functionaliteit, het ontwerp en de inhoud van de websites en apps van het bedrijf. Wat betreft e-commerce werd gekeken naar de capaciteit van bedrijven om te verkopen via digitale kanalen, terwijl bij het aspect e-CRM werd gekeken naar de mate waarin bedrijven erin slagen hun klantrelaties te onderhouden en uit te breiden. 

Een groep van zestig toonaangevende bedrijven – organisaties van Nederlandse origine met een omzet van meer dan €50 miljoen – werd beoordeeld op basis van de hierboven beschreven criteria, waarbij de onderzoekers constateerden dat de algemene prestaties met 16% zijn verbeterd in vergelijking met de vorige benchmark die twee jaar geleden werd uitgevoerd.

Bedrijven verbeteren hun digitale sales & marketing

Deze ontwikkeling wordt door BearingPoint-partner en hoofdonderzoeker Jaco van Zijll Langhout beschouwd als een verschuiving die gehoor geeft aan de behoeftes van de steeds hogere eisen stellende consumenten van vandaag de dag. Deze zijn gewend geraakt aan de 24/7 servicegedreven economie en verwachten van bedrijven dat ze op een snelle en persoonlijke manier worden geholpen.

Over de hele linie genomen presteren Nederlandse bedrijven het beste op het gebied van digitale productervaring, met een gemiddelde score van 3,4 op een schaal van 5, gevolgd door de factor e-commerce, waar Nederlandse bedrijven gemiddeld genomen een 2,9 voor halen. Hoewel organisaties uit ons land net voldoende scoren op het criterium e-CRM (2.3), is het gemiddelde cijfer voor digitale marketing (1.9) ronduit slecht. 

“Het is duidelijk dat er nog veel ruimte is voor verbetering”, zegt Van Zijll Langhout, die daaraan toevoegt dat achterblijvers veel kunnen leren van de koplopers. In Nederland zijn retailers Hema, Bol.com, Hunkemöller, Coolblue en G-Star geïdentificeerd als de top vijf van leiders op het gebied van het digitaliseren van hun verkoop- en marketingactiviteiten. 

Volgens het rapport slagen zij erin om op een aantal gebieden op te vallen. Ten eerste beschouwen ze digitale klantinteractie als een strategische prioriteit, waardoor ze zich met succes door het veranderende consumentenlandschap kunnen bewegen, om op die manier hun concurrenten voor te blijven. 

Performance by industry

Ten tweede maken ze beter gebruik van mogelijkheden. Zo zetten koplopers Instagram vaker in als advertentietool, gebruiken ze chatbots in hun verkoopondersteuningsservice en optimaliseren ze hun zoekmachine en marketingkanalen. Daarnaast richten ze zich niet alleen op het binnenhalen van klanten, maar steken ze dezelfde hoeveelheid energie in de kwaliteitswaarborging van consumentencontactpunten in de hele waardeketen (denk onder meer aan aftersales en klantenservice). 

Eveneens zijn koplopers bedrevener in het doorvoeren van veranderingen. “Ze begrijpen hoe ze dingen klein kunnen houden om de snelheid te verhogen en ze halen afhankelijkheden weg, waardoor uiteindelijk meer impact ontstaat”, legt Van Zijll Langhout uit.

Overgaan op de actiemodus

BearingPoint voert vergelijkbare onderzoeken uit in verschillende andere Europese landen. De trend die in Nederland en ook elders wordt waargenomen is dat de kloof tussen toppresteerders en achterblijvers toeneemt. Gezien het feit dat digitaal een noodzaak is geworden in het moderne bedrijfsleven, benadrukken de onderzoekers dat achterblijvers in actie moeten komen, terwijl koplopers tegelijkertijd niet op hun lauweren rusten.

“Digitaal is het ‘nieuwe normaal’ geworden, de uitdaging voor een organisatie is om echt klantgericht en datagedreven te worden. Naast digitale excellentie bouwt dit een bedrijfscultuur op die experimenteren, klantgerichtheid en radicale innovatie omvat”, besluit Van Zijll Langhout.


Profiel

Meer nieuws over

×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup
×
×
×