De vakgroep Familiebedrijven van RSM draait overuren

27 juli 2020 Consultancy.nl

De vakgroep Familiebedrijven van RSM draaide de afgelopen maanden overuren. De accountants en (fiscale) adviseurs schakelden op alle fronten met hun klanten mee. Soms ten aanzien van ad hoc-beslissingen, maar altijd met het vizier op het toekomstige post-coronatijdperk.

Ronald Reek (48) is director binnen de accountantspraktijk van RSM. Nikki Talman (30) werkt er als belastingadviseur, net als Ognjen Soldat (37), die director is binnen de fiscale praktijk van RSM. Ze vertellen over de afgelopen maanden.

Optimistische toekomst

Samen met de universiteit Nyenrode, die een speciale leerstoel 'Familiebedrijven' ontwikkelde, onderzocht RSM wat tot nu toe de gevolgen van corona waren. De hoofdconclusie: ook het familiebedrijf lijdt onder de crisis, maar teert liever in op het eigen vermogen dan dat zij medewerkers ontslaat.

Ronald Reek, Nikki Talman en Ognjen Soldat

Daarnaast zijn familiebedrijven optimistisch over de toekomst. “Dat is typerend voor het familiebedrijf”, zegt Reek. “Gefocust op continuïteit en door de hechte band met de medewerkers en de omgeving nemen zij de lange termijn in ogenschouw.”

“Daarnaast tonen deze DGA’s zich bescheiden”, vult Talman aan. “Ze doen niet aan borstklopperij en werken ondertussen hard aan een gezonde bedrijfsvoering.”

Soldat: “Wij werken vaak al jarenlang voor dezelfde DGA’s. Dat levert een vertrouwensband op, waardoor wij het ons kunnen permitteren om voor hen een kritisch klankbord te zijn.” 

“Je krijgt de rol van vertrouwenspersoon niet, die moet je verdienen”, legt Reek uit. “Die rol is essentieel, bijvoorbeeld om met de DGA te kunnen sparren over het post-coronatijdperk. Bijvoorbeeld, zorg dat je in beeld krijgt hoe je er dan voorstaat, dan weet je nu waar je straks aan toe bent.”

Ethische kant

Veel organisaties hebben recht op overheidsondersteuning als gevolg van de coronacrisis. Soldat: “Onze klanten die hiervoor in aanmerking komen, hebben wij bijvoorbeeld via data-analyse in beeld kunnen brengen en vervolgens hebben we de betrokken DGA’s hiervan op de hoogte gebracht.” 

Reek: “Velen wisten niet dat zij recht hadden op een bepaalde tegemoetkoming en waren blij dat wij hen daarop attendeerden.” Soldat: “Tegelijkertijd wijzen wij onze klanten waar nodig ook op de ethische kant en de mogelijke risico’s op reputatieschade. Veel bedrijven konden een beroep doen op de steunmaatregelen, maar als je er als bedrijf feitelijk heel goed voorstaat, moet je je soms ook afvragen of je daarbij het onderste uit de kan moet willen halen.” Talman: “Gelukkig is de moraal binnen familiebedrijven groot; zij willen op eigen kracht groeien.” 

De vakgroep Familiebedrijven binnen RSM werkt met verschillende thema’s, zoals de next generation, waarbij het contact tussen de adviseurs en de beoogde opvolgers centraal staat. Talman: “Met hen gaan wij de toekomst in.” Soldat: “Als het proces van overname start, hebben wij hierdoor ook met de volgende generatie een band opgebouwd. Die is essentieel om de opvolging te laten slagen.” 

Talman: “In dat proces hameren wij op transparantie. Niet alleen de opvolger, maar ook de rest van de familieleden moet weten water speelt. Zo komt niemand later voor verrassingen te staan.” Soldat: “Onderschat de betrokkenheid van niet-actieve familieleden niet. Wij noemen dit de emotie van de keukentafel. Aan die tafel praten DGA, diens partner en kinderen dagelijks over het bedrijf.” 

Internationale netwerk

De diversiteit van de bedrijven (MKB en MKB+) waarvoor RSM werkt is groot: van dienstverlening tot groothandel tot maakindustrie. Talman: “Onze ambitie is om meer te kunnen betekenen voor de verschillende sectoren.” Soldat: “Dat geldt ook zeker voor internationaal georiënteerde bedrijven. Ons internationaal netwerk staat wereldwijd op de zesde plaats [in de lijst van grootste accountancy- en adviesbureaus, red.] dankzij 750 RSM-kantoren in 116 landen.”

Reek: “In Nederland hebben we elf full service-vestigingen: alle expertises hebben we in eigen huis. Wij bewaren de rust en lossen complexe vraagstukken op met een kwalitatief hoogstaande antwoorden. Dat is onze kracht.”

More on: RSM
Netherlands
Company profile
RSM
RSM is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

RSM is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.