Baker Tilly quickscan geeft inzicht in kansen voor thuiswerken

02 juli 2020 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Baker Tilly heeft een nieuwe dienst gelanceerd, waarmee het bedrijven helpt inzicht te krijgen in de voordelen van thuiswerken voor hun medewerkers en bedrijfsvoering.

De enorme verschuiving naar thuiswerken van de afgelopen maanden heeft precies datgene laten zien wat sommigen al jaren denken. Nu wordt het bewijs zelfs ronduit geleverd, zo lijkt het. Want thuiswerken kan, als het goed wordt ingeregeld en ondersteund door IT-systemen, voordelig zijn voor zowel de organisatie als de medewerkers. 

Voordelen die in het oog springen zijn bijvoorbeeld efficiëntere communicatie tussen medewerkers, minder reistijd en daardoor meer effectieve werktijd, lagere kosten (minder werkplekken, minder reiskosten) en een kleinere CO2-footprint. Voor medewerkers in het bijzonder, zo laten diverse surveys zien, helpt de juiste mix van thuiswerken de werk-privébalans te verbeteren. Ook kunnen medewerkers zich vaak beter focussen op taken waarbij ze niet gestoord willen worden. Dat in tegenstelling tot het soms drukke kantoor waar normaliter werd gewerkt. 

Niet voor niks pleitte de Denktank Coronacrisis afgelopen maand in een advies aan de regering voor dhet faciliteren van deeltijd thuiswerken. Aan de denktank zijn tal van belangrijke economische adviseurs verbonden, zoals het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), het Centraal Planbureau (CPB) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Sommige politieke partijen werken zelfs aan een wetsvoorstel voor een ‘recht op thuiswerken’.

Baker Tilly quickscan geeft inzicht in kansen voor thuiswerken

Belevingsonderzoek Thuiswerken

Thuiswerken is echter niet voor elke organisatie weggelegd, en daarbovenop geldt dat het soms ook een hoge mate aan maatwerk vereist om thuiswerken mogelijk of rendabel te maken. Het is dus belangrijk goed inzicht te krijgen in waar kansen liggen en waar niet. Ook moeten organisaties erachter komen hoe hun medewerkers zelf staan in de mogelijkheid tot thuiswerken.

Het Belevingsonderzoek Thuiswerken van Baker Tilly helpt daarbij. “Het onderzoek geeft inzicht in hoe medewerkers het thuiswerken de afgelopen periode hebben ervaren, en of ze thuiswerken als de nieuwe werkelijkheid zien”, zegt Loes Hooijdonk, HR Consultant bij het advieskantoor. 

Het onderzoek vraagt medewerkers om in ongeveer 15 minuten anoniem een online vragenlijst in te vullen. De vragen gaan over onder andere de werk-privébalans, samenwerken, online vergaderen, leiderschap en contact met klanten en relaties. Baker Tilly verwerkt vervolgens de antwoorden tot een rapport met inzicht in de behoeften en prioriteiten van de medewerkers en adviezen over verbetermogelijkheden.