Ellen Andela over haar eerste maanden bij innergo
Het is inmiddels vier maanden geleden dat Ellen Andela zich aansloot bij innergo, een adviesbureau voor de publieke zaak. Ze vertelt over haar start en hoe ze de afgelopen periode heeft ervaren.
Na vier jaar te hebben gewerkt voor Hobéon, een adviesbureau voor het onderwijs, maakte Ellen in maart de overstap naar innergo. In navolging van wat zij beschrijft als de “perfecte kennismaking – een driedaagse wintersportvakantie – kwam ineens de lockdown.
“Ik ben toch wel in een vreemde tijd gestart”, vertelt Andela. Ondanks dit vreemde begin blikt ze tevreden terug op haar start als adviseur bij innergo. “Ja, zo mag je dat wel zeggen. Innergo boekt mooie resultaten op een manier die goed bij mij past, onder meer door de nadruk die er ligt op het betrekken van de teams bij de opdrachtgever. Met de mensen aan de slag gaan en samen ontdekken hoe het beter kan.”
Waarom innergo?
Ze koos voor innergo vanwege hun visie op organisatieverandering. “Innergo leeft het idee dat beter presteren alleen lukt als iedereen meedoet, en je het streven hebt om jezelf als adviseur overbodig te maken. Dat onderschrijf ik volledig.” De kersverse adviseur ziet dit ook terug in haar eerste opdrachten. Ze maakt deel uit van een team bij woningcorporaties die er elke dag aan werken de processen en manieren van werken een beetje beter te maken. “Binnen de opdracht stuurt innergo aan op samenwerking en het vrijmaken van positieve energie. Daar krijg ik – en het team – energie van”, vertelt ze.
De nadruk ligt hierbij op een integrale aanpak. Want, “veel organisaties zoeken betere prestaties vaak in het systeem. In techniek en processen”, zo legt ze uit. “Met als gevaar dat de mensen die de prestaties uiteindelijk moeten leveren dan onbedoeld uit beeld raken.”
“Bij innergo werken we ook aan het systeem”, vervolgt Andela, “want dat moet goed staan als je wilt presteren, maar wel mét de mensen. Ook al is het goed laten functioneren van een bepaald proces of systeem de ambitie van de organisatie, dan nog is de manier waarop mensen samenwerken de voornaamste sleutel tot succes.”
Dat maakt het werk volgens haar ook zo boeiend: “Gedurende een periode onderdeel worden van een groep mensen, samen werken aan verbetering, en toch ook buitenstaander blijven en vanuit verschillende rollen het proces begeleiden. In die positie kan ik echt mijn ei kwijt.”
De klant centraal stellen is hierin een belangrijke randvoorwaarde, legt ze uit, want “zoals voor elke consultant geldt, uiteindelijk gaat het om het resultaat voor de klant. Zorgen dat het beter gaat. Niet door star toe te werken naar een scherp afgebakend doel, maar juist door samen te ontdekken waar de kansen liggen en met elkaar te werken aan betere resultaten.”
Wanneer ze straks kan terugkijken op een geslaagde opdracht, “dan geeft dat veel voldoening”, besluit Andela.