Vijf stappen voor het opschonen van relatiedata

28 mei 2020 Consultancy.nl

Het gebruiken van data voor het verbeteren van de klantervaring en inspelen op nieuwe commerciële kansen is een belangrijke doelstelling voor financiële dienstverleners. Het up-to-date houden en opschonen van relatiedata is hiervoor een voorwaarde. Experts van ITDS delen vijf praktische stappen om dit te realiseren. 

Fase 1: De scope bepalen

Allereerst bepaal je welke relaties en gegevens je gaat meenemen in de dataschoning. Voor deze gegevens maak je een onderscheid tussen:

  • De status van het attribuut. Dit zegt iets over de waarde van de velden en of deze gevuld of leeg zijn. Door deze tussen de verschillende systemen te vergelijken komen onder andere synchronisatiefouten snel aan het licht.
  • De status van het record. Dit zegt iets over het soort relatie. Bijvoorbeeld particulieren, zakelijke relaties, UBO’s of tussenpersonen. Je kunt kiezen om bepaalde relaties uit te sluiten bij de schoning, of misschien kan de data wel met pensioen?

Fase 2: Plan van aanpak

De volgende stap naar een opgeschoond relatiebestand is het opstellen van een plan voor de schoning. Houd hierbij rekening met welke gegevens en relaties je gaat schonen. En breng in kaart welke systemen relevante informatie bevatten voor de analyse. Naast systemen voor klantbeheer, bieden polisadministraties ook bruikbare inzichten. Verwerk de gekozen systemen in het plan van aanpak.Vijf stappen voor het opschonen van relatiedataBepaal vervolgens waar je de gegevens uit de verschillende systemen verzamelt om analyses uit te voeren. Vaak wordt hier een verrijkingstool voor gebruikt zodat het op een centrale plek staat. Met dit hulpmiddel kun je versneld grote hoeveelheden data inladen, analyseren en issues wegpoetsen. 

Fase 3: Data analyse

Nu kan het analyseren beginnen. Leg hierbij eerst de focus op de status van de attributen. Hierdoor zie je hoe de data is opgebouwd en welke issues moeten worden opgeschoond. Hierna verleg je de focus naar de status van het record. Onderzoek of de relaties actief of inactief zijn en wat de relatiesoort is. En of alles ‘klopt’ natuurlijk. Het kan zomaar voorkomen dat aan een bedrijf een geslacht is toegekend. 

Fase 4: Dataschoning

Na al het voorwerk kan de data daadwerkelijk geschoond worden. Het doel in deze fase is het opleveren van een geschoond relatiebestand. Bekijk alle gevonden issues van de status van het attribuut en de status van het record. Maak per issue een keuze voor de schoning. Houd daarbij rekening met de regels die in de verschillende systemen gelden om te voorkomen dat het aangepaste relatiebestand niet verwerkt kan worden. 

Fase 5: Verwerking

Tot slot wordt de geschoonde data verwerkt in de systemen. Afhankelijk van hoe het IT-landschap eruitziet zijn hier verschillende mogelijkheden voor. Je kunt kiezen om dit in de oorspronkelijke systemen te verwerken of in een centraal systeem waar de relatiedata wordt verzameld. Een combinatie van beide opties is ook mogelijk.

Opgeruimd staat netjes

Nu de data is opgeschoond, kan de focus gelegd worden op het optimaal bedienen van de klant. Als financiële dienstverlener brengt dit verschillende voordelen met zich mee. Ten eerste levert het inperken van de ‘onderhoudskosten’ van data een fikse kostenbesparing op. Daarnaast stijgt natuurlijk de klanttevredenheid wanneer klanten optimaal en persoonlijk worden bediend.


Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup