Wereldwijde luxemarkt heeft jaren nodig om te herstellen
De wereldwijde markt voor luxegoederen zal nog jaren nodig hebben om te herstellen van de gevolgen van de Covid-19 uitbraak. Alleen al dit jaar zou de omvang van de mondiale luxeproductensector met zo’n €100 miljard kunnen krimpen, een klap waarvan de branche pas tegen 2022 zal zijn bijgekomen.
Dit komt naar voren in een nieuwe studie van Bain & Company. Het adviesbureau werkte samen met de Italiaanse luxemerk-branchevereniging Altagamma om een beeld krijgen van de economische gevolgen van de coronacrisis voor de markt voor luxegoederen. In afwachting van een mogelijke recessie beperken consumenten wereldwijd hun uitgaven.
Bain en Altagamma analyseerden een grote hoeveelheid data, variërend van gegevens over het virus en de mate van infectie wereldwijd, tot bbp-cijfers en mondiale statistieken over het consumentenvertrouwen. De onderzoekers keken ook naar jaarverslagen en handelsverklaringen van luxeproductenbedrijven over de hele wereld.
De onderzoeksresultaten leveren een somber toekomstbeeld op voor de sector, waarmee het tot aan de coronacrisis nog betrekkelijk goed ging. Luxegoederen zijn deel van een economisch segment dat al decennialang gestaag groeit en vorig jaar een omvang bereikte van €270 miljard. Bloeiende luxemarkten in Noord- en Zuid-Amerika en Europa, in combinatie met een snelgroeiende Aziatische markt voor luxegoederen, waren samen verantwoordelijk voor deze groei.
Elk van deze markten worstelt nu met de Covid-19 uitbraak en de daaruit voortvloeiende economische impact. Zeker voor deze branche is dat niet eenvoudig, simpelweg omdat consumenten betrekkelijk snel uitgaven aan luxeproducten slachtofferen als de financiële druk te hoog wordt. Dat blijkt eveneens uit onderzoek van de Boston Consulting Group onder consumenten in Australië: meer dan 60% van de ondervraagden is van plan om naar aanleiding van de coronapandemie zijn uitgaven aan luxeproducten te verminderen.
Het rapport van Bain en Altagamma stelt verder vast dat het eerste kwartaal van dit jaar al 25% minder omzet is gegenereerd dan het eerste kwartaal van vorig jaar, wat neerkomt op een daling van circa €20 miljard. “Aan een sterke start van het jaar in alle belangrijke regio’s, dat zijn China, Europa, Amerika, kwam door de verschillende lockdowns snel een einde. De verkoop van luxeartikelen in Japan en de rest van Azië daalde ook, zij het in een iets lager tempo”, schrijven de auteurs.
De onderzoekers verwachten dat deze neerwaartse tendens nog wel even aanhoudt. Voor het tweede kwartaal van 2020 zal de schade naar verwachting uitkomen op €35 miljard tot €45 miljard. De economische gevolgen van het coronavirus zullen naar verwachting ook in derde en het vierde kwartaal van 2020 aanblijven. Het sprankeltje hoop is hier dat nog niet bekend is hoe groot de negatieve impact in de tweede helft van 2020 zal zijn, laat Bain weten.
Het rapport bevat twee mogelijke scenario’s voor het derde kwartaal en het vierde kwartaal. In het eerste scenario begint de Aziatische markt weer op gang te komen, aangedreven door China, en zal het intraregionale toerisme, dat van invloed is op de luxeproductenbranche, tot op zekere hoogte worden hervat, terwijl het langeafstandstoerisme mogelijk beperkt blijft. In dit scenario krimpt de sector met minder dan 10% (oftewel met €5 miljard tot €15 miljard).
In het tweede scenario zullen de lokale markten van luxeproducten over de hele wereld niet tot nauwelijks op gang komen, terwijl het toerisme ook niet op gang komt. Volgens dit scenario zou de omzet van de mondiale markt met 20-25% krimpen in vergelijking met cijfers van vorig jaar. Hierdoor daalt de omvang van de wereldwijde luxeproductensector in 2020 met een bedrag van zo’n €100 miljard, een klap waarvan de branche volgens de experts van Bain & Company pas tegen 2022 zal zijn bijgekomen.