Bedrijven vrezen liquiditeitsproblemen door coronacrisis

28 april 2020 Consultancy.nl

Een groot gedeelte van Nederlandse bedrijven kan de financiële gevolgen van het coronavirus niet langer dan zes maanden volhouden. Daarna voorzien ze grote liquiditeitsproblemen, blijkt uit een survey van managementadviesbureau Kearney.

In april heeft Kearney bestuurders en managers van zo’n vijftig organisaties bevraagd, om in kaart te brengen hoe zij omgaan met de Covid-19-crisis en welke maatregelen ze nemen.

De kas raakt leeg

De surveyresultaten liggen in lijn met eerdere waarschuwingen vanuit de media. Dat wil zeggen: slechts een enkeling verwacht een positief kaseffect door de crisis. Dit zijn vooral partijen uit de sectoren die nu hoogtijdagen beleven, zoals de supermarktbranche, en producenten van levensmiddelen en/of sanitaire producten.

Ongeveer 70% van de respondenten verwacht dat de omzet dit jaar zal dalen. 32% van de respondenten geeft aan dat een belangrijk deel van de fysieke activiteiten (winkels, fabriekshallen en logistiek) gedeeltelijk of helemaal gesloten is door Covid-19.

Economische klimaat Nederland

Dit alles heeft natuurlijk impact op de financiële huishouding van organisaties. Bijna de helft van de deelnemers verwacht binnen zes maanden liquiditeitsproblemen. Dat geldt vooral voor bedrijven in de zakelijke dienstverlening (60% van de deelnemers uit de sectoren consultancy en executive search) en de industrie (70%).

Voorbereid op de crisis?

De onderzoekers Jurgen van Weegen, Marc-Jan Reumers en Maria de Kleijn vroegen de bestuurders en managers ook in hoeverre zij op een crisis van zo’n grote omvang waren voorbereid. Met name de grote bedrijven hadden crisisplannen klaarliggen (67%), en hun respondenten geven aan daar baat bij gehad te hebben (meer dan 90%).

De meeste deelnemers uit het mkb geven aan dat ze ofwel geen plan hadden klaarliggen (63%), of dat het plan geen toegevoegde waarde had. Vooral de zakelijke dienstverlening valt op met weinig formele voorbereiding: 70% van de respondenten uit deze groep had geen crisisplan op de plank.

Bedrijfsactiviteit Nederland

De crisisplannen die er wel zijn worden ingezet om de impact van de crisis te minimaliseren, onder andere door zaken te optimaliseren, zoals het cashflow-management, voorraadbeheer en draaiende houden van de supply chain.

Dat betekent verder ook dat gezorgd moet worden dat medewerkers zo efficiënt mogelijk kunnen thuiswerken – het is vrijwel alle organisaties gelukt een zeer groot deel van hun kantoorwerk thuis te laten uitvoeren. Kortom, hele salesteams, callcenters en IT-teams draaien vanaf keukentafels en vanuit zolderkamers.

Terwijl digitaal samenwerken inmiddels het nieuwe normaal is geworden, is 70% van de respondenten van mening dat hun effectiviteit er “in meer of mindere mate” op achteruit is gegaan. Een enkeling zegt juist effectiever te zijn dan voorheen.

De plannen richten zich ook op de lange termijn: meer dan 80% bereidt zich al voor op de post-covid-19-periode. Twee op de drie deelnemende bedrijven heeft al kansen in de markt geïdentificeerd, en de helft neemt interne maatregelen. Daarbij verwachten de meesten dat digitaal een blijvertje is, zowel naar klanten toe (sales, samenwerking) als in de eigen bedrijfsvoering.

More on: Kearney
Netherlands
Company profile
Kearney is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Kearney is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, South Africa, Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.