Belgisch adviesbureau Duval Union Consulting wordt Scopernia

13 maart 2020 Consultancy.nl

Duval Union Consulting, een Belgisch digitaal adviesbureau, is omgedoopt tot Scopernia. 

“Terwijl onze oude naam perfect paste bij wat we vroeger deden, vereiste onze huidige benadering van transformatie, innovatie, partnerschappen en doelstellingen een nieuwe naam, een die de lading beter dekt”, vertelt Nils van Dam, CEO van het Belgische adviesbureau. 

In 2009 lanceerden Jo Caudron en Dado van Peteghem een bureau dat luisterde naar de naam ‘DearMedia’. Zes jaar later, als onderdeel van een krachtenbundeling met marketingonderneming Duval Union, veranderde de naam van het bedrijf in ‘Duval Union Consulting’. 

“Duval Union Consulting was een adviesbureau voor de digitale wereld”, legt Caudron uit. “We hebben onze klanten geholpen met hun digitale transformatie op lange termijn en we hebben ze voorzien van alle nodige adviezen op het gebied van digitale strategie, sociale media en dagelijkse marketinguitdagingen. Toch worden wij gedwongen hiervan af te wijken.” 

Dado van Peteghem, Jo Caudron en Nils van Dam

Tegen de achtergrond van een veranderende bedrijfswereld, waarin minder aandacht wordt besteed aan winstmaximalisatie en meer aan duurzaamheid en inclusie, maakte de activiteiten van Duval Union Consulting een ontwikkeling door, laat Van Dam weten, die eerder CEO was van Unilever in België.

Met de merknaam Scopernia is het consultancybureau nu “helemaal klaar” voor dit nieuwe tijdperk. De naam is gebaseerd op drie elementen: ‘scope’, het idee dat de juiste projectscope van cruciaal belang is; ‘Copernicus’, een Poolse wetenschapper (1473-1534) die stelde dat de aarde om de zon draaide in plaats van andersom; en ‘nia’, wat in het Swahili ‘doel’ betekent en in het Arabisch ‘doelgericht’.

“Scopernia belichaamt onze nieuwe manier van adviseren. We helpen bedrijven bij het bouwen en implementeren van toekomstgerichte, transformatieve en doelgerichte strategieën, voor het opzetten van een holistische benadering van partnerschappen en ecosystemen, en voor het versnellen van bedrijven door in te zetten op innovatie op het gebied van producten, diensten of bedrijfsmodellen”, aldus Van Peteghem.

Scopernia heeft een team van ongeveer twintig consultants, die werkzaam zijn in Gent en Dubai. Het bedrijf is eigendom van Caudron, Van Peteghem en Van Dam (die elk een aandeel van 20% bezitten), Duval Union (aandeel van 30%) en Chalhoub, een in Dubai gevestigde partij die de overige 10% bezit (als onderdeel van de Scopernia-Chalhoub joint venture in het Midden-Oosten). Ondertussen verhuist Scopernia in eigen land naar een nieuw kantoor in het centrum van Gent.