Hoe is het om te werken als consultant bij Digital Power?

05 maart 2020 Consultancy.nl

Hoe is het om als consultant te werken in data science en data engineering bij Digital Power? Om daar achter te komen ging Consultancy.nl in gesprek met Jane van de Wall, recruiter bij het adviesbureau uit Amsterdam.

Opgericht in 2016 en met vandaag de dag een team van meer dan 120 data consultants, is Digital Power
 een snelgroeiend en vooraanstaand advies- en interimbureau gespecialiseerd in data consultancy vraagstukken.* “Sinds eind vorig jaar is Digital Power gevestigd in een prachtig Amsterdams kantoor”, trapt Van de Wall af, van waaruit het bureau diensten levert gecentreerd rondom vijf gebieden: Technical Web Analytics, Data Analytics, Customer Experience, Data Science en Data Engineering.

“Digital Power werkt voor toffe klanten in verschillende sectoren (zowel profit als non-profit) aan de meest uitdagende opdrachten!”, vertelt Van de Wall. Daarmee doelt zij op diverse klantenkring van het bureau, met daarin bekende namen als ASML, Consumentenbond, KWF, Philips, Univé, APG, Aegon, ABN AMRO, Essent, Eneco, DTG, Hema, Holland Casino, Malmberg, Vodafone en Ziggo.

Wat doet een consultant bij Digital Power?

Voor deze en andere klanten is het team van Digital Power dagelijks bezig met uitdagende opdrachten, waarbij de omgang met data centraal staat. Van de Wall legt uit wat dat voor het consultantprofiel inhoudelijk betekent: “Consultants in ons team dienen in staat te zijn grote hoeveelheden data te verzamelen, te analyseren en te visualiseren. Vervolgens vertalen ze de inzichten die ze uit de data halen naar concrete acties voor verschillende stakeholders. Oftewel, van data naar doen.”

Volgens Van de Wall is het essentieel dat de wensen van de klant hierbij voorop staan en dat de consultants zich goed kunnen inleven in de organisatie van de opdrachtgever: “Een Manager wil andere informatie zien dan een Data Analist of Developer. Als consultant is het dus belangrijk om verschillende ‘talen’ te kunnen spreken.” Van de Wall vult aan: “Tijdens een opdracht verdiepen onze consultants zich steeds verder in de organisatie, stellen actief vragen en luisteren goed naar de klant. Zo krijgen ze het daadwerkelijke vraagstuk boven tafel én ontdekken ze met wie ze kunnen samenwerken om het maximale uit hun opdracht te halen.”

Werken bij Digital Power

Een consultant bij Digital Power werkt, in lijn met de vijf hierboven genoemde focusgebieden, aan uiteenlopende type opdrachten, waarbij de duur van een opdracht afhangt van de klantvraag. “In de praktijk zitten de meeste consultants tussen de 6 en 18 maanden op een opdracht, maar soms werken zij ook mee een project van een paar weken of maanden”, legt Van de Wall uit. Het type opdracht waar consultants aan werken is bovendien “afhankelijk van hun persoonlijke functieprofiel, de klantvraag en hun eigen wensen”.

Van de Wall vertelt hoe een consultant van Digital Power bij een opdracht in de praktijk vrijwel altijd terecht komt in een team van de klant: “Afhankelijk van de rol die de consultant vervult, werkt deze bijvoorbeeld in het Marketing team, het Analytics team, het Product Development team of de IT-afdeling.” In sommige gevallen gaat een consultant samen met een Digital Power collega aan de slag bij een klant, maar in de meeste gevallen pakt deze een opdracht alleen op. Het komt namelijk geregeld voor dat een Digital Power consultant binnen het klantteam als enige over een specifieke expertise beschikt. Toch kan het zijn dat extra ondersteuning en team-effort nodig zijn. Van de Wall benadrukt: “in dat geval staat er altijd 120 collega’s klaar om mee te denken.

Regie over eigen loopbaan

Naast dat consultants bij Digital Power op opdrachten gezet worden op basis van hun eigen expertisegebieden en voorkeuren/wensen, is er, zo legt Van de Wall uit, ook voldoende ruimte om indien gewenst van opdracht te switchen. “Bijvoorbeeld wanneer de opdracht in de praktijk toch niet helemaal passend blijkt voor de consultant.” Soms matcht de cultuur van de klantorganisatie simpelweg niet met de consultant als persoon en kan het zo zijn dat de consultant zelfs met tegenzin naar de opdracht gaat. Van de Wall: “in dat geval gaan we ons best doen om, in overleg met de opdrachtgever, de opdracht door een collega over te laten nemen.”

Een aanvankelijke mismatch kan ook andere redenen hebben. De consultant kan in dat geval te rade gaan bij zijn of haar Business Manager, om samen (en eventueel ook met de opdrachtgever) te kijken waar deze mismatch hem in zit. ”Mogelijk kan de consultant zelf dingen proberen om de opdracht uitdagender of concreter te maken, maar we helpen de consultant hier uiteraard graag bij”, licht Van de Wall toe.

Belangrijk is in elk geval dat de consultant te allen tijde de ruimte heeft om het initiatief te pakken en zijn of haar eigen carrière binnen Digital Power vorm te geven. “Wanneer een consultant toe is aan een nieuwe uitdaging, dan kunnen ze dit zelf aangeven en kan een nieuwe opdracht gezocht worden. Na een goede overdracht van de werkzaamheden bij de huidige opdrachtgever gaan ze vervolgens aan de slag met een nieuwe uitdaging”, legt Van de Wall uit.

” Wanneer iemand bij ons start, wordt deze gekoppeld aan een consultant met meer ervaring. Deze zal hem of haar op zowel persoonlijk als zakelijk gebied coachen.”
– Jane van de Wall, Recruiter, Digital Power

Ontwikkeling, training en coaching

Digital Power is continu op zoek naar nieuw talent om het team te versterken. Gevraagd naar wat de belangrijkste aspecten zijn die het werken bij Digital Power belichamen, en bovenal waarom professionals kiezen voor een uitdaging bij het kantoor, noemt Van de Wall verschillende factoren. Zo vormen belangrijke speerpunten de “ruime aandacht voor persoonlijke ontwikkeling” en de “uitgebreide trainingsmogelijkheden”, die aan consultants worden geboden. Van de Wall: “Bij Digital Power ligt er een sterke nadruk op leren en ontwikkelen dankzij onze interne Data Academy, een onbeperkt opleidingsbudget en enorm gedreven collega’s.” Naast inhoudelijke trainingen biedt de Data Academy ook trainingen die de consultants helpen een betere consultant te worden. 

De consultants worden bovendien vanaf het begin uitstekend begeleid door collega’s. Van de Wall licht toe: “Wanneer iemand bij ons start, wordt deze gekoppeld aan een consultant met meer ervaring. Deze zal hem of haar op zowel persoonlijk als zakelijk gebied coachen. Samen met de begeleidend consultant wordt onder andere een persoonlijk ontwikkelingsplan opgesteld, waarbij de coach, die als persoonlijke sparringpartner fungeert, helpt invulling aan het plan te geven. Hier neem je dan als consultant acties op.”

Teamgeest en sociaal karakter

Volgens Van de Wall is een van de belangrijkste redenen waarom consultants graag bij Digital Power werken, het sociale karakter binnen de organisatie en de teamgeest die er heerst. “Wij zijn allemaal onderdeel van een uniek team met unieke synergie: we zijn trots op elkaar, gunnen elkaar alles en kennen geen interne concurrentie of onnodige hiërarchie.”

“Wij zijn allemaal onderdeel van een uniek team met unieke synergie: we zijn trots op elkaar, gunnen elkaar alles en kennen geen interne concurrentie of onnodige hiërarchie.“
– Jane van de Wall, Recruiter, Digital Power

Het sociale aspect komt volgens Van de Wall volop tot uiting binnen het kantoor van Digital Power, waar een “familiegevoel” heerst, “humor en gezelligheid” centraal staan en iedereen “zichzelf kan en mag zijn”. De inrichting van het kantoor draagt volgens Van de Wall bovendien bij aan de familiaire cultuur: “Dankzij de zit-stabureaus, tafelvoetbaltafel, heerlijke koffie, bar, kantine met goed eten en de vele knusse hoekjes, is het een superfijne plek om te werken.” Het is volgens Van de Wall dan ook nooit stil in het kantoor: “Dagelijks werken er mensen op kantoor. Op maandag, dinsdag en donderdag zijn het er in de regel een stuk of vijftien; op woensdag is het al een stuk drukker. De vrijdagen zijn nog leuker, want dan zit het hele kantoor vol met consultants die op afstand voor hun opdrachtgever werken en vinden de data meet-ups plaats.”

Digital Power hecht tot slot veel waarde aan het bieden van ‘fun’: “Ieder kwartaal vindt er een teamuitje plaats en elke week is er de ‘vrijmibo’, waar veel consultants speciaal voor naar kantoor komen. Dat is net zo belangrijk als de inhoud van het werk!”, besluit Van de Wall.

Interesse in de mogelijkheden bij Digital Power? Zie hier voor openstaande vacatures.

* Eind vorig jaar nam Digital Power het in Uden gevestigde Adversitement over, waarmee het vijftig nieuwe professionals toevoegde aan het team.

More on: Digital Power
Netherlands
Company profile
Digital Power is a Netherlands partner of Consultancy.org