Groenewout helpt Bunzl met samenvoeging van warehouses

13 februari 2020 Consultancy.nl

Verpakkingsgroothandel Bunzl heeft in Arnhem een nieuw warehouse met een oppervlakte van 24.000 vierkante meter gebouwd. Het nieuwe warehouse komt in de plaats van de drie bestaande warehouses in Arnhem, Duiven en Den Bosch. In de besluitvorming heeft de haalbaarheidsstudie van adviesbureau Groenewout een cruciale rol gespeeld.

Bunzl levert verpakkingen aan bedrijven in uiteenlopende sectoren. Zo is Bunzl marktleider op het gebied van leveringen van verpakkingen aan de supermarkten. Een voorbeeld hiervan is dat 80% van al het brood in de Nederlandse supermarkten verpakt is in een broodzak van Bunzl. ’s Lands grootste webwarenhuis verstuurt zijn pakketten in dozen van de Arnhemse groothandel. “Maar we leveren ook verpakkingen van golfkarton aan industriële bedrijven. Vanuit ons warehouse in Arnhem leveren we bijvoorbeeld just-in-time verpakkingen voor de verwarmingsketels van Atag”, vertelt Henk Willems, manager logistiek bij Bunzl.

Behalve in Arnhem had Bunzl ook warehouses in Duiven en Den Bosch. Vanuit Arnhem bediende het team van Willems de klanten in de food-sector. Vanuit Duiven en Den Bosch werd de non-food-sector, zoals bedrijven in de 3PL-sector, industrie, e-commerce en overheid bediend. Toen in drie warehouses de grenzen van de opslagcapaciteit in zicht kwamen, ontstond het idee om de operaties samen te voegen. “De warehouses waren vol, druk en daardoor inefficiënt. Door de voorraden, processen en personeelsleden op één locatie samen te voegen dachten we synergievoordelen te kunnen realiseren”, vertelt Willems.

Het nieuwe warehouse van Bunzl in Arnhem

Haalbaarheidsstudie

In 2016 besloot Bunzl de haalbaarheid van één centraal warehouse te onderzoeken. Daarvoor schakelde Willems adviesbureau Groenewout in. “Wij zijn alleen gespecialiseerd in verpakkingen, Groenewout is gespecialiseerd in dit soort vraagstukken. Zij weten hoe je een gedegen, goed onderbouwd plan opstelt. Een plan dat we aan de directie kunnen voorleggen om goedkeuring voor de investering in een nieuw warehouse te vragen”, stelt Willems, die niet lang hoefde te zoeken naar een adviesbureau. 

“Groenewout had al eerder projecten opgepakt bij collega-bedrijven binnen de Bunzl Groep. Ook dit project hebben ze weer tot volle tevredenheid uitgevoerd. Natuurlijk hebben we weleens discussies gehad met Groenewout, maar dat is ook nodig in zo’n project.” 

De logistieke staf van Bunzl heeft veel met het team van Groenewout gediscussieerd. Wat is de logistieke behoefte van Bunzl? Wat zijn de ontwikkelingen in de markt waarin het bedrijf opereert? Wat zijn de toekomstverwachtingen als het gaat om groei? Wat Willems met name waardeert, is dat Groenewout een aantal dagen per week bij Bunzl kantoor hield om antwoord op deze vragen te vinden. 

“Wij zorgden voor de benodigde data, waarmee het adviesbureau vervolgens aan de slag ging”, vertelt hij. “De uitkomsten van haar analyses konden we direct bespreken. Als er tussentijds vragen ontstonden, konden we direct schakelen. Op deze manier hebben we zes maanden lang intensief, maar erg aangenaam samengewerkt.” 

Bestaand pand of nieuwbouw

Groenewout heeft verschillende scenario’s doorgerekend. Het bleek inderdaad grote voordelen te bieden als Bunzl de drie operaties in Arnhem, Duiven en Den Bosch zou samenvoegen. Het nieuwe warehouse zou 24.000 vierkante meter moeten beslaan. “Met de haalbaarheidsstudie van Groenewout in onze handen zijn we op zoek gegaan naar de mogelijkheden in de markt. Volledige nieuwbouw in Arnhem of Apeldoorn behoorde tot de mogelijkheden, maar ook huur van een bestaand warehouse was een optie. Uiteindelijk hebben we gekozen voor nieuwbouw op bedrijventerrein IJsseloord II in Arnhem.” 

Voor de onderbouwing van die beslissing wijst Willems op de kosten en het personeel. “De kosten van de verschillende mogelijkheden liepen weinig uiteen. Ook om een bestaand warehouse te kunnen betrekken, zijn flinke investeringen nodig”, verklaart Willems. 

“In Arnhem kwam een terrein beschikbaar op nog geen honderd meter van ons bestaande pand. Vanwege de voordelen voor het zittend personeel hebben we voor nieuwbouw op dat terrein gekozen. Die kunnen straks nog steeds met hun fiets naar het werk. Dat het personeel direct na de bekendmaking van de beslissing in gejuich losbarstte, zegt genoeg.”

De nieuwe warehouse van Bunzl

Verticaal opslagsystemen

In de zomer van 2019 heeft Bunzl het nieuwe warehouse in gebruik genomen. In het eerste weekend zijn de pakweg 7.000 pallets uit het warehouse in Duiven verhuisd, een paar weekenden later gevolgd door de 10.000 pallets uit het warehouse in Arnhem. Het warehouse in Den Bosch is nog deels in gebruik. “Dat warehouse laten we langzaam leeglopen totdat ook die voorraad volledig in Arnhem ligt”, stelt Willems. 

Hij prijst de efficiëntie in het nieuwe warehouse. “In het oude warehouse in Arnhem hadden we een gebied met legbordstellingen. Daar lagen de verpakkingen die we aan de supermarkten leverden. Die voorraad ligt nu in twee verticale opslagsystemen van Kardex. Wat voorheen 2.400 vierkante meter in beslag nam, ligt nu op een oppervlakte van nog geen 25 vierkante meter.” 

Bij de verhuizing heeft Groenewout opnieuw een belangrijke rol gespeeld. Het adviesbureau heeft ondersteuning geboden bij de organisatie van de verhuizing en de inrichting van de processen in het nieuwe warehouse. “We hadden een projectteam, dat bestond uit de algemeen directeur, financieel directeur, HR-manager, facilitair manager en mijzelf. Dit projectteam kwam tweewekelijks bij elkaar onder aanvoering van de adviseur van Groenewout. Die heeft de planning bewaakt en ervoor gezorgd dat afspraken zijn nagekomen.”

Eerst verhuizing, dan optimalisatie

Groenewout heeft tijdens het project verschillende voorstellen gepresenteerd voor verbetering van de efficiëntie in het nieuwe warehouse. Willems waardeerde die voorstellen, maar besloot ze niet allemaal meteen uit te voeren. “Het leek mij verstandiger om eerst te focussen op de verhuizing naar het nieuwe warehouse en pas daarna op verdere optimalisatie van de processen. Ook omdat we daarvoor een nieuw warehouse management systeem moeten implementeren.

We werken nu nog grotendeels op basis van papier, maar zullen straks veel meer software-gestuurd moeten gaan werken. Voor veel medewerkers was alleen al de verhuizing een erg grote stap.” 

Bij de verhuizing van de voorraden uit de oude warehouses in Duiven en Arnhem heeft Willems bewust gekozen voor de inzet van eigen medewerkers. Daarmee ging hij in tegen het advies van Groenewout, dat adviseerde om voor de verhuizing een externe specialist in te schakelen. “Ik heb voorafgaand aan de verhuizing gepolst welke magazijnmedewerkers bereid waren om twee vrije weekenden op te offeren. Zonder ook maar één uitzondering heeft iedereen zijn medewerking toegezegd. Zelfs de mensen van kantoor hebben meegeholpen. Dat zegt veel over de bedrijfscultuur binnen Bunzl.”

“De waarschuwing van Groenewout om niet alleen te vertrouwen op eigen medewerkers, heeft ons echter wel op scherp gezet. Mede daardoor hebben we de verhuizing toch in goede banen weten te leiden.”

15% meer volume

Ondanks dat de processen grotendeels intact zijn gebleven, kende Bunzl wel wat aanloopproblemen. De eerste drie weken hebben de medewerkers overuren moeten maken om alle leveringen op tijd de deur uit te krijgen. “Nu die periode alweer geruime tijd voorbij is, merken we wat de voordelen zijn van samenvoeging. Het is fijn om de medewerkers op één locatie te hebben. Omdat ze allemaal allround zijn opgeleid, zijn ze flexibel inzetbaar. Die flexibiliteit was in een situatie met meerdere warehouses ver te zoeken”, stelt Willems. 

“Met hetzelfde aantal mensen verwerken wij nu 15% meer volume dan bij de start van dit project in 2016. Zonder de steun van Groenewout hadden we dit project niet kunnen realiseren”, sluit Willems af.


Profiel
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius - a company of RoyalHaskoningDHV AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Common Eye Conclusion Count & Cooper CPMview Critical Minds De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius it's public ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens Mount Consulting MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Student Consultant Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Velox Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup