Duitse management consultants positief over 2020

27 januari 2020 Consultancy.nl

Na maanden van afnemend vertrouwen en dat ondanks de gemengde economische vooruitzichten waarmee Duitsland kampt, zijn Duitse managementconsultants 2020 begonnen met veel optimisme.

“Managementadviesbureaus in Duitsland hebben veel vertrouwen in 2020”, zegt Ralf Strehlau, president van BDU, de Duitse branchevereniging voor adviesbureaus.

Elke drie maanden stuurt BDU een enquête naar zijn leden, die in Duitsland werken voor grote, middelgrote en kleine adviesbureaus. Volgens Strehlau ligt de gemiddelde indexscore, die betrekking heeft op het eerste kwartaal van 2020, op het hoogste punt in drie jaar tijd.

Tegen de achtergrond van de gemengde economische vooruitzichten van Duitsland is die ontwikkeling opmerkelijk te noemen. Zo typeerde het in München gevestigde onderzoeksbureau ‘Ifo Institute’ de Duitse economie in een recente analyse als “versplinterd”.

Duitse management consultants positief over 2020

Terwijl de bedrijfsresultaten van Duitse organisaties die zich op de binnenlandse markt richten dit jaar zullen verbeteren, is een aantal belangrijke motoren voor de Duitse economie in een recessiemodus terechtgekomen. Een goed voorbeeld is de krachtige en iconische Duitse autosector, waarbinnen grote spelers hard worden getroffen door oplopende handelsconflicten en stijgende importtarieven.

Voor de algehele Duitse economie voorspelt het Ifo Institute een groei van 1,1% in 2020 en een groei van 1,5% in 2021. Door de almaar toenemende vraag naar strategieconsultancy, managementadvies en digitale consultancydiensten zal de groei van Duitse adviesbedrijven naar verwachtingen hoger uitpakken. 

Uit het onderzoek van BDU blijkt dat de meerderheid van de respondenten verwacht dat de adviesindustrie (aanzienlijk) sterker zal groeien dan de gehele Duitse economie. Met name consultants die werken bij middelgrote adviesbureaus hebben een zeer positief beeld over de komende twaalf maanden.

Volgens de studie zullen de meeste consultancysegmenten – zoals strategisch advies, restructuring, financieel advies, outplacement en digitalisering – ook dit jaar verder groeien. Dit zorgt op zijn beurt voor meer werk voor de wervingsteams van adviesbureaus, die meer aandacht zullen moeten gaan besteden aan het aantrekken en behouden van talent.

De huidige omvang van de Duitse managementconsultancymarkt wordt geschat op circa €34 miljard.