Compliance-team van ABN Amro wint innovatieprijs
ABN Amro heeft de tweede editie van de Ethical Performance Awards gewonnen, een initiatief met als doel innovativiteit binnen het compliance vak te stimuleren.
De competitie is een initiatief van Utrechts adviesbureau House of Performance, dat hiermee het belang van innovatie in het oer-traditionele vak van compliance wil onderstrepen. Compliance is voor iedere organisatie van groot belang – het zorgt dat werknemers werken in lijn met interne en externe procedures en wetgeving. Hiermee zijn organisaties ervan verzekerd dat zij voldoen aan onder andere juridische, kwaliteits- en ethische standaarden, wat randvoorwaarden zijn om goed zaken te doen.
Waar compliance een vakgebied is dat meestal op de achtergrond blijft, bevindt het zich in de schijnwerpers zodra er wat misgaat. ‘Non-compliance’ kan namelijk gepaard gaan met een behoorlijk prijskaartje. Denk bijvoorbeeld aan de hoge boetes vanuit toezichthouders, kritiek vanuit de politiek, of negatieve publiciteit in de media of op een platform met online reviews.
Volgens House of Performance hebben Nederlandse organisaties nog volop ruimte om hun compliance-activiteiten te verbeteren. Het bureau doet (samen met Michael Page en het Nederlands Compliance Instituut) al jaren onderzoek naar compliance, en concludeert bijvoorbeeld dat het stimuleren van innovatie en het onderbrengen van mensgerichte, ethische overwegingen binnen het compliance-proces kan helpen om het verschil te maken. “Het benutten van kansen begint bij het leren van elkaar”, geeft Sjoerd Hogenbirk aan, consultant bij House of Performance, “precies om die reden organiseren wij de Ethical Performance Awards. Met de awards willen we innovatieve compliance in de schijnwerpers zetten en de dialoog aanjagen.”
Leren in de praktijk
Onlangs vond de tweede editie van de prijsuitreiking plaats. Daarbij kwam het compliance-team van ABN Amro als winnaar uit de bus. “Bij ABN Amro zien wij een heel duidelijke visie op compliance en ethiek”, licht Hogenbirk toe. “De ambitie is een intrinsiek gemotiveerde bankier die het goede wil doen. ABN Amro weet vanuit die visie een vertaling te maken naar de type methodieken en interventies die zij inzet. Namelijk, meer ‘tailor-made’ en gericht op interactie. Een grote ambitie vraagt om een andere manier van werken en een andere rolinvulling. ABN Amro laat zien die transitie te maken.”
De award werd in ontvangst genomen door Maarten Hoekstra, senior expert compliance learning & awareness bij de grootbank. Hij vertelt hoe de bank de vertaling maakt van zo’n 10.000 pagina’s aan beleids- en complianceregels naar leren in de praktijk: “Bij elke doelgroep hebben we gekeken naar welke regels voor hen van toepassing zijn en hoe we die op een begrijpelijke manier naar herkenbare, dagelijkse momenten kunnen vertalen. Bijvoorbeeld regels als je (intern) van baan wisselt of risico’s die spelen als je een gesprek bij de koffieautomaat voert. Want, wie luistert er allemaal mee? Op die manier leert iedereen relevante risico’s in de praktijk herkennen.”
De 2018-editie van de Ethical Performance Awards werd gewonnen door Rabobank.