Golflabel van Jumbo koopt winkelketen Hockey Republic
Jumbo Golf – onderdeel van de gelijknamige supermarktgroep – heeft winkelketen Hockey Republic overgenomen. M&A-bureau Marktlink ondersteunde bij deze transactie de verkopende partij.
Afgelopen jaar zette de Jumbo-keten, die werd opgericht in 1979, een slordige €8 miljard om. Het overgrote deel daarvan werd gerealiseerd door de verkoop van boodschappen in de ruim 650 supermarkten van het concern. In 2003 besloot Jumbo echter flink van zijn kernactiviteiten af te wijken door de London Golf Centres over te nemen, die in een jaar tijd werden omgebouwd tot Jumbo Golf-filialen.
Net zoals binnen zijn supermarkttak, zet Jumbo binnen zijn golfketen in op lage prijzen, op een groot assortiment en op een hoge tevredenheid onder klanten, die in ons land terecht kunnen in acht fysieke winkels – gevestigd in Amsterdam, Rotterdam, Bunnik, Veghel, Breda, Nijverdal, Arnhem en Kerkrade – en op de webwinkel van het bedrijf.
Inmiddels is Jumbo Golf in zijn branche uitgegroeid tot de grootste retailer van het land. Dat was voor de directie van het bedrijf echter geen reden om op de lauweren te gaan rusten. In plaats daarvan werd gekozen voor anorganische groei buiten de kernactiviteiten om, zegt Bart van Pelt, CEO van Jumbo Golf, over de recente overname van winkelketen Hockey Republic: “De doelgroepen voor golf en hockey zijn complementair.”
Hockey Republic, dat in 2010 werd opgericht te Haarlem, beschikt over meerdere filialen – onder meer in Heemstede, Bussum, Utrecht, Breda en Rijswijk – en een drukbezochte webwinkel. Het bedrijf, dat bekend staat om zijn fysieke winkels waarin ouders en kinderen materialen kunnen testen in een ruime hockeybak van gemiddeld vijf bij tien meter, heeft daarnaast verschillende grote hockeyclubs, zoals Kampong, Push en Bloemendaal, aan zich gebonden.
Remt Melles, oprichter en eigenaar van Hockey Republic, is zeer enthousiast over de nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Jumbo Golf: “In de negen jaar van ons bestaan hebben we een prachtig bedrijf opgebouwd, met een trouw klantenbestand en veel mooie samenwerkingsverbanden met hockeyclubs door heel het land. Samengaan met Jumbo Golf betekent dat we op nóg meer plekken beschikbaar komen, waardoor we veel extra hockeyliefhebbers kunnen bereiken.”
Vooralsnog gaan beide bedrijven verder onder hun eigen merknaam. Dat geldt ook voor de webwinkels van de twee organisaties. Op termijn zal het hockeyassortiment ook bij de acht winkels van Jumbo Golf verkocht worden, waardoor het aanbod op veel meer plaatsen verkrijgbaar zal zijn. De medewerkers van Hockey Republic zullen nadat de integratie is afgerond onder contract komen bij Jumbo Golf. Rond de deal zijn geen financiële details naar buiten gebracht.
Dealmakers
Vanuit Marktlink begeleidden Marlon Putter en Paul Schoenmakers in opdracht van Hockey Republic de verkoop van zijn activiteiten aan Jumbo Golf. Putter, die bij het M&A-bureau de rol van Partner vervult, was recent eveneens betrokken bij twee andere deals. In september ondersteunde hij IT-dienstverlener Solimas bij een overname, terwijl hij de maand daarop marketingbureau Smart IM begeleidde naar zijn volgende groeifase.