Boston Consulting Group lanceert BCG Gamma in Nederland

05 december 2019 Consultancy.nl 4 min. leestijd

Boston Consulting Group (BCG) heeft zijn BCG Gamma-divisie gelanceerd in Nederland. Met deze stap wil het strategy consultancykantoor Nederlandse corporates en de publieke sector ondersteunen bij het omarmen van artificial intelligence en advanced analytics, technologieën waar nog veel risico’s aan kleven.

Enkele jaren terug lanceerde BCG zijn BCG Gamma-praktijk, die sindsdien – tegen de achtergrond van een heuse big data-explosie – sterk is gegroeid. De businessunit telt ongeveer 900 professionals, bestaande uit data consultants, wetenschappers en ingenieurs, die werken aan onderwerpen als artificial intelligence (AI), machine learning, deep learning en beeldherkenning.

Waarde ontsluiten

Volgens Sylvain Duranton, Global Leader van BCG Gamma, liggen er veel mogelijkheden om waarde te ontsluiten uit de huidige, beschikbare data science-technieken. Er liggen voordelen voor het oprapen, die met gemak zo’n 1% tot 3% van de bedrijfsomzet kunnen beslaan.

Zo heeft BCG Gamma een internationaal telecombedrijf geholpen meer dan $10 miljard te besparen door middel van een aangepaste datagedreven strategie voor de uitrol van breedbandinternet. Dichter bij huis, heeft BCG KLM geholpen
 de ‘maintenance, repair & overhaul’(MRO-)processen van de vloot en onderdelen te stroomlijnen met behulp van kunstmatige intelligentie.

Allard Creyghton, een senior partner bij BCG in Nederland, geeft aan dat het besluit om de nieuwe praktijk in Nederland te starten voortbouwt op de bestaande kansen in de lokale markt: “Het gebruik van AI is steeds belangrijker voor organisaties om waarde te creëren en een concurrentievoordeel te behalen.” Dit wordt kracht bijgezet door recent onderzoek van BCG. Daarin komt naar voren dat 70% van wereldwijde werknemers artificial intelligence beschouwt als een essentieel onderdeel voor de toekomstige groei van de organisatie.
Boston Consulting Group lanceert BCG Gamma in Nederland

Nederland moet actief investeren

Nederland lijkt wereldwijd uitstekend gepositioneerd te zijn om voorop te lopen in het data science-landschap. Toch laat een vorig jaar uitgebracht rapport – door DenkWerk (een denktank opgericht door Hans Wijers, voormalig CEO van AkzoNobel, en Frans Blom, Senior Partner bij BCG) – zien dat het land achterop dreigt te geraken door een te passieve publiek-private investeringsagenda.

Diverse waarschuwingen zijn sindsdien geuit en in oktober van dit jaar maakte de Nederlandse overheid – die werd verweten een te trage agenda te volgen – haar artificial intelligence-strategie voor de komende tien jaar bekend. Een budget van €2 miljard zal de komende zeven jaar worden geïnvesteerd in AI-onderzoek en -ontwikkeling, in samenwerking met een consortium van instellingen. Intussen kondigde vorige maand een groep van vijf Nederlandse multinationals – Ahold Delhaize, KLM, ING, NS en Philips – aan dat zij hun investeringen op dit gebied met “tientallen miljoenen euro’s” zullen opschroeven.

BCG Gamma zal eveneens inspelen op deze investeringsagenda en zal organisaties in de private sector gaan ondersteunen bij het “ontsluiten van het artificial intelligence-potentieel”, laat Creyghton weten. Internationaal onderzoek van BCG laat bovendien zien dat, ondanks dat AI-technologie inmiddels bovenaan de prioriteitenlijst van bestuurders staat, veel leiders worstelen met het op een betekenisvolle manier uitvoeren en opschalen ervan.

Niet denken in silo’s

Een van de valkuilen die een succesvolle implementatie in de weg staat, is het ‘denken in silo’s’. Door data science en technologie niet in te passen in de bredere businesstransformatie-doelstellingen, kan een organisatie blijven zitten met weliswaar hoogstaande systemen, maar ongerealiseerde voordelen.

Om dat te voorkomen, combineert BCG Gamma zijn uitgebreide expertise in artificial intelligence met BCG’s strategie- en transformatiecompetenties, legt Creyghton uit: “We helpen organisaties artificial intelligence te integreren binnen hun strategie en operaties en stellen hen daarmee in staat meetbare impact te realiseren.” Martin van den Heuvel, BCG Gamma’s leider in Nederland, voegt toe: “We hanteren een unieke aanpak – onze multidisciplinaire experts werken samen in een team, zij aan zij met onze klanten.”

In ons land werkt BCG Gamma samen met BCG (BCG’s strategie- en managementconsulting-merk) en BCG Platinion (de technologie-implementatiepraktijk van het kantoor). Andere BCG-labels zoals BrightHouse (purpose consulting), Inverto (supply chain consultancy) en BCG Digital Ventures (‘venturing’ en ‘concept incubation’) zijn in ons land (nog) niet actief – voor deze diensten moet de hulp van buitenlandse teams worden ingeroepen. “Met de lancering van BCG Gamma zijn we nog beter in staat om onze klanten in Nederland te helpen hun ambities te realiseren”, besluit Van den Heuvel.

Eerder dit jaar heeft BCG Gamma Kernel Analytics in Spanje en The Simulation Group in Australië overgenomen.