Nederlanders blijven echte aanbiedings- en koopjesjagers

27 november 2019 Consultancy.nl

Nederlanders blijven echte aanbiedings- en koopjesjagers en zijn kortingsbewuster dan ooit tevoren. Dat blijkt uit een studie uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Etil.

Aan het onderzoek van Etil namen ruim 1.000 respondenten van achttien jaar of ouder deel. De studie, een vervolg op een eerder onderzoek uit 2016, werd uitgevoerd in opdracht van Reclamefolder.nl, dat met ruim 3 miljoen appdownloads, 2 miljoen gebruikers en ruim 30 miljoen folderraadplegingen per maand het grootste platform is voor digitale reclamefolders en aanbiedingen in Nederland.

In deze editie van het onderzoek komt onder meer naar voren dat veel Nederlanders weleens een product kopen dat ze eigenlijk niet van plan waren aan te schaffen, maar waarbij de hoge korting voldoende stimulans gaf om het toch te kopen. Bij de ruime meerderheid van hen gebeurt dat bij kleding, voedingsproducten, schoenen, verzorgingsproducten, accessoires voor in huis en bij elektronica.

Meerderheid doet weleens impusaankoop door hoge korting

Bij producten als muziek, meubels, tassen, boeken, sportartikelen, wijn en reizen blijken hoge kortingen minder impulsaankopen te veroorzaken: slechts een kleine minderheid geeft aan deze producten weleens ongepland te kopen doordat ze in de uitverkoop zijn.

Ook blijkt uit het onderzoek dat personen tot en met negenentwintig jaar gevoeliger zijn voor korting dan vijftigplussers. En waar vrouwen vooral te prikkelen zijn met hoge kortingen op onder meer schoenen, kleding, verzorgingsproducten en voedingsproducten, zijn mannen vaker dan gemiddeld geneigd tot het doen van een impulsaankoop indien elektronica sterk is afgeprijsd. 

Aandeel Nederlanders dat impulsaankoop doet door hoge korting stijgt

Als de resultaten uit 2016 erbij worden gepakt, wordt duidelijk dat het aandeel van Nederlanders dat bij hoge kortingen een impulsaankoop doet is gestegen. Deze trend is van toepassing op een grote reeks van producten, zoals kleding (2016: 70%, 2019: 82%), voedingsproducten (2016: 76%, 2019: 80%), schoenen (2016: 58%, 2019: 72%) en verzorgingsproducten (2016: 59%, 2019: 70%). Alleen op muziek (2016: 25%, 2019: 24%) is de trend niet van toepassing, wat met het oog op de toenemende populariteit van streamingdiensten als Spotify te verklaren lijkt. 

Dat Nederlands kortingsbewuster zijn dan ooit tevoren heeft ook van doen met overgewaaide trends uit het buitenland, zoals Singles Day, dat deze maand op 11 november plaatsvond. Het van oorsprong Chinese evenement werd aanvankelijk gevierd binnen verschillende Chinese universiteiten door jongeren die trots waren op hun vrijgezelle bestaan en dat wilden vieren, maar heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een dag die vergelijkbaar is met ‘Black Friday’ – de dag na Thanksgiving die met name voor Amerikanen in het teken staat van massaconsumptie en waarop vrijwel alle winkels strooien met gigantische kortingen.


Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup