Nederlanders blijven echte aanbiedings- en koopjesjagers

27 november 2019 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

Nederlanders blijven echte aanbiedings- en koopjesjagers en zijn kortingsbewuster dan ooit tevoren. Dat blijkt uit een studie uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Etil.

Aan het onderzoek van Etil namen ruim 1.000 respondenten van achttien jaar of ouder deel. De studie, een vervolg op een eerder onderzoek uit 2016, werd uitgevoerd in opdracht van Reclamefolder.nl, dat met ruim 3 miljoen appdownloads, 2 miljoen gebruikers en ruim 30 miljoen folderraadplegingen per maand het grootste platform is voor digitale reclamefolders en aanbiedingen in Nederland.

In deze editie van het onderzoek komt onder meer naar voren dat veel Nederlanders weleens een product kopen dat ze eigenlijk niet van plan waren aan te schaffen, maar waarbij de hoge korting voldoende stimulans gaf om het toch te kopen. Bij de ruime meerderheid van hen gebeurt dat bij kleding, voedingsproducten, schoenen, verzorgingsproducten, accessoires voor in huis en bij elektronica.

Meerderheid doet weleens impusaankoop door hoge korting

Bij producten als muziek, meubels, tassen, boeken, sportartikelen, wijn en reizen blijken hoge kortingen minder impulsaankopen te veroorzaken: slechts een kleine minderheid geeft aan deze producten weleens ongepland te kopen doordat ze in de uitverkoop zijn.

Ook blijkt uit het onderzoek dat personen tot en met negenentwintig jaar gevoeliger zijn voor korting dan vijftigplussers. En waar vrouwen vooral te prikkelen zijn met hoge kortingen op onder meer schoenen, kleding, verzorgingsproducten en voedingsproducten, zijn mannen vaker dan gemiddeld geneigd tot het doen van een impulsaankoop indien elektronica sterk is afgeprijsd. 

Aandeel Nederlanders dat impulsaankoop doet door hoge korting stijgt

Als de resultaten uit 2016 erbij worden gepakt, wordt duidelijk dat het aandeel van Nederlanders dat bij hoge kortingen een impulsaankoop doet is gestegen. Deze trend is van toepassing op een grote reeks van producten, zoals kleding (2016: 70%, 2019: 82%), voedingsproducten (2016: 76%, 2019: 80%), schoenen (2016: 58%, 2019: 72%) en verzorgingsproducten (2016: 59%, 2019: 70%). Alleen op muziek (2016: 25%, 2019: 24%) is de trend niet van toepassing, wat met het oog op de toenemende populariteit van streamingdiensten als Spotify te verklaren lijkt. 

Dat Nederlands kortingsbewuster zijn dan ooit tevoren heeft ook van doen met overgewaaide trends uit het buitenland, zoals Singles Day, dat deze maand op 11 november plaatsvond. Het van oorsprong Chinese evenement werd aanvankelijk gevierd binnen verschillende Chinese universiteiten door jongeren die trots waren op hun vrijgezelle bestaan en dat wilden vieren, maar heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een dag die vergelijkbaar is met ‘Black Friday’ – de dag na Thanksgiving die met name voor Amerikanen in het teken staat van massaconsumptie en waarop vrijwel alle winkels strooien met gigantische kortingen.