Florina de Jong combineert passie voor reizen met consultancy
Florina de Jong vertelt hoe ze bij RGP Nederland haar liefde voor reizen combineert met haar passie voor consulting: “Ik leer over verschillende culturen, wat me een breder perspectief geeft in de manier waarop ik mijn werk benader.”
Als supply chain consultant geniet Florina de Jong van de verscheidene kansen die RGP biedt binnen haar expertisegebied, waaronder supply chain-planning, inkoop, productie en logistiek. Twee jaar geleden schakelde een bedrijf in de diervoedingsindustrie RGP in om zijn supply chain onder de loep te nemen en een sales- en operatieplanningsproces te implementeren. RGP voltooide de beoordeling en kwam met een lijst aanbevelingen, een benadering en een groeipad. De vroege pilot rolde in 2018 uit in de UK, Nederland en Duitsland. Dit jaar begon fase drie van het plan – een wereldwijde uitrol over veertien landen.
Op zoek naar de juiste persoon om de mondiale uitrol aan te sturen, kwam Paul Hehenkamp, Director Supply Chain & Procurement van RGP’s Europese praktijk, uit op De Jong. Als supply chain project consultant met een passie voor reizen, was De Jong verheugd de wereldwijde uitrol te kunnen leiden samen met Hehenkamp en Jasper Veurink. “Ik ben al sinds jonge leeftijd gek op reizen”, aldus De Jong. “We reisden veel met het gezin. Mijn moeder studeerde antropologie en was dus altijd geïnteresseerd in andere culturen, keukens en levenswijzen. Ik wilde altijd mijn passie voor reizen combineren met mijn werk.”
Tot dusver heeft De Jong de kans gekregen te reizen naar Italië, Polen, Canada, de VS, Mexico en Guatemala. Ze brengt op elke locatie twee tot drie dagen door, waarin ze nieuwe mensen ontmoet, leert over verschillende culturele achtergronden en verschillende manieren van werken. “Mensen nemen ons mee uit eten, trekken tijd uit om me te leren kennen en laten me de lokale keuken en bezienswaardigheden zien. Ik leer over verschillende culturen, wat me een breder perspectief geeft in de manier waarop ik mijn werk benader.”
Ze voegt toe dat zakendoen over de grens heel anders is dan in eigen land. “In Nederland hebben we een duidelijke cultuur. We zijn direct, zeggen wat we denken en zijn precies op tijd.” De Jong merkt dat deze culturele eigenschappen verschillen van de manier waarop zaken wordt gedaan in Italië en Latijns Amerika. “In Italië is het, voordat je aan de vergadering begint, belangrijker om koffie te drinken en een sociaal gesprek te voeren alvorens het over zaken gaat. In Latijns Amerika is het pas na de tweede of derde dag waarop je elkaar leert kennen dat je samen zakendoet.”
De Jongs opdracht heeft haar geholpen bij het bevorderen van menselijke connectiviteit en leren van verschillende culturen, iets dat ze voor de rest van haar leven met zich mee zal nemen. “De mensen bij RGP zijn heel innemend. De kracht van menselijkheid is echt op ons van toepassing. Dat is wat ons anders maakt. We zijn persoonlijk betrokken en ik ben trots om bij RGP te werken.”