Evenementen dragen niet bij aan citymarketing Sittard-Geleen

13 september 2019 Consultancy.nl

Grote evenementen die in Sittard-Geleen worden georganiseerd, sluiten niet aan bij het imago dat de Limburgse fusiegemeente nastreeft. Dat zeggen onderzoekers van adviesbureau Berenschot. Zo worden er momenteel geen evenementen georganiseerd met een overkoepelend karakter waarin de twee kernen met elkaar worden verbonden. 

Citymarketing is voor veel gemeenten vandaag de dag een manier om hun economie te stimuleren. Zo kan stadspromotie worden ingezet om het imago van een gemeente te verbeteren om op die manier nieuwe bedrijven of inwoners aan te trekken. Toch associëren de meeste mensen citymarketing met het promoten van recreatieve evenementen en toeristische activiteiten. 

Binnen Sittard-Geleen is in 2010 gezamenlijk met stedelijke partners een citymarketing merkvisie opgesteld met speerpunten. De Gemeente Sittard-Geleen, die in 2001 ontstond door de samenvoeging van de voormalige gemeenten Sittard, Geleen en Born, heeft deze onderschreven. Gemeentelijke evenementen moeten bijdragen aan het imago van de stad.

In een onderzoeksrapport van Berenschot over het gemeentelijk evenementenbeleid is echter te lezen dat de grote evenementen die in Sittard-Geleen worden georganiseerd niet goed aansluiten bij het imago dat de stad nastreeft. 

Gemeentelijke evenementenbureau

Het evenementenbureau van de gemeente, waarvoor drie ambtenaren zijn aangewezen, organiseert en ondersteunt grote evenementen in Sittard-Geleen. Deze constructie is niet erg gebruikelijk in Nederland, zo stellen de onderzoekers, die aangeven dat vrijwel alle andere gemeenten in ons land het opzetten van evenementen aan marktpartijen overlaten. 

Evenementen dragen niet bij aan citymarketing Sittard-Geleen

Het gemeentelijke evenementenbureau werd opgericht met het idee om de kwaliteit van en een evenwichtige mix aan evenementen te kunnen garanderen. Het streven naar zo’n gebalanceerde mix aan evenementen heeft sterk van doen met het verschil tussen Geleen en Sittard. Geleen, met industriecomplex Chemelot waar verschillende DSM-fabrieken huizen, wordt volgens de gemeente gekenmerkt door innovatie en creativiteit, terwijl Sittard met zijn oude binnenstad al in 1243 stadrechten kreeg en dus erg historisch aandoet.

Gebrek aan verbinding en betrokkenheid

De onderzoekers van Berenschot concluderen dat de beoogde doelstellingen maar deels worden gerealiseerd. Zo is de kwaliteit van de evenementen die worden georganiseerd – vier in Geleen, vijf in Sittard – doorgaans goed. Volgens Berenschot is er echter nog geen sprake van een evenwichtige mix. Het adviesbureau merkt daarbij op dat inwoners van Sittard nauwelijks naar evenementen gaan in Geleen en vice versa. Dat is volgens de onderzoekers “van oudsher een uitdaging”, die volgens hen echter wel wordt bemoeilijkt doordat er geen gemeentebrede evenementen zijn: “Evenementen worden of in Sittard of in Geleen gehouden. Een integrale aanpak ontbreekt.”

Ook constateren de onderzoekers dat het gemeentelijke bureau met name evenementen organiseert in Sittard, “terwijl in Geleen de evenementen vooral gefaciliteerd worden. Dit leidt tot een gevoelsmatig verschil van betrokkenheid van de gemeente bij evenementen in beide kernen”, zegt Berenschot. Daarnaast voeren de ambtelijke organisatoren, die de programmering van evenementen vaststellen om specifieke doelgroepen te bereiken, geen onderzoek uit naar de wensen en behoeften van deze doelgroepen, waardoor inwoners zich niet altijd even betrokken voelen. 

Verder wordt door het ambtelijke evenementenbureau ook geen onderzoek uitgevoerd om te bepalen of een evenement wel past binnen de citymarketingstrategie, aldus Berenschot. Deze strategie is overigens “nauwelijks bekend” bij externe partijen die met name evenementen in Geleen organiseren. Berenschot zet bovendien vraagtekens bij de precieze profilering van de twee kernen. Sittard als ‘historisch’ en Geleen als ‘innovatief’ is in theorie wel te begrijpen, “maar in de praktijk veel te gezocht”, aldus de onderzoekers, die de gemeente adviseren het beleid te harmoniseren: “Er is onvoldoende aansluiting tussen citybranding en evenementen die worden georganiseerd.”


Profiel

Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup