Deloitte begeleidt overname van Agrimarkt door Jumbo
Jumbo neemt de kleine branchegenoot Agrimarkt over van landbouwcoöperatie CZAV. "Deze aanwinst sluit goed aan op onze groeiambities”, zegt Jumbo-CEO Frits van Eerd. "De Agrimarkt-winkels vormen een mooie aanvulling op ons huidige winkelbestand in Zuidwest-Nederland. Daarnaast stelt de voorgenomen overname ons in staat om onze marktpositie hier verder te verstevigen.” Tijdens het overnametraject werd zowel Jumbo als Agrimarkt ondersteund door adviseurs van Deloitte.
Terwijl Jumbo al in 1979 werd opgericht, ging het sinds het begin van deze eeuw pas echt hard met de groei van de supermarktketen. In 2002 had Jumbo nog maar 36 winkels, vandaag de dag zijn dat er al meer dan 650. Ook heeft de keten veel bekendheid weten te verwerven als sponsor van de momenteel zo succesvolle Jumbo-Visma wielerploeg en natuurlijk van Nederlands Formule 1-held Max Verstappen.
Binnenkort kan Jumbo dankzij de overname van Agrimarkt weer zes winkels aan zijn keten toevoegen, gelegen in Goes, Middelharnis, Roosendaal, Vlissingen, Oud-Beijerland en Terneuzen. Daarmee verstevigt Jumbo zijn positie in het zuidwesten van Nederland. “Eerder dit jaar hebben we een logistieke hub geopend in Middelburg voor het thuisbezorgen van online bestelde boodschappen. In combinatie met deze winkels die onder de vlag van Jumbo gaan draaien, krijgen we nu een mooi en breed aanbod in dit deel van het land”, aldus Van Eerd.
Voor Agrimarkt – dat 360 mensen in dienst heeft – komt met de overname een eind aan een langdurige strategische oriëntatie: “We hebben met het management van Agrimarkt de afgelopen jaren verschillende strategische opties onderzocht en gekeken hoe we de regionale Agrimarkt-formule verder kunnen uitbouwen”, vertelt algemeen directeur Antoon van Vugt. “Gezien de ontwikkelingen in de supermarktwereld is het voor ons duidelijk dat de Agrimarkt winkels zich beter kunnen ontwikkelen met een sterke formule in een retailomgeving waar de focus ligt op het exploiteren van supermarkten en het bedienen van de klanten in een omnichannel-omgeving.”
Agrimarkt geeft aan dat Jumbo streeft naar optimaal behoud van de werkgelegenheid en binnen de Jumbo-organisatie nieuwe kansen ziet voor de medewerkers. Onder de naam Agrimarkt exploiteert CZAV ook (snel)tankstations snellaadpunten. Aangezien deze volgens de coöperatie “uitstekend blijven passen” in de groeistrategie van CZAV, zijn deze niet verkocht.
M&A-advies
Namens de M&A-afdeling van Deloitte werd Agrimarkt ondersteund door een team bestaande uit Rolf Visser, Bram Jansen (leads), Guido Ebbing en Erik Gunnink. Jumbo schakelde Deloitte in voor het belastingadvies, dat werd verzorgd door een team bestaande uit Sandra van Buren, Sander Kralt, Joris Jiskoot, Mariëlle van Gelder en Job Gorter.
Daarnaast werd er ook M&A-advies geleverd door een team van Quore Capital (Mickey Hovers, Hein Verloop, Rob van Doorn, Bas Vermeulen). Voor juridische ondersteuning, tot slot, werd een beroep gedaan op DVAN Advocaten (Tom van Dijk en Nathalie van Hellenberg Hubar). Rond de deal zijn geen financiële details naar buiten gebracht.