Passagiers niet gerust op vliegen met de Boeing 737 Max

14 juni 2019 Consultancy.nl

Een nieuw onderzoek onder 2000 reizigers in de VS heeft uitgewezen dat het vertrouwen in Boeings 737 Max tot een dieptepunt is gezonken. Minder dan een vijfde van de passagiers zou bereid zijn om het vliegtuig te nemen in de eerste zes maanden nadat het volgens de wet- en regelgeving weer commerciële vluchten mag uitvoeren. 

In zijn welbekende 737-lijn is de Boeing 737 Max het nieuwste vliegtuig van de Amerikaanse vliegtuigbouwer. Het vliegtuig, dat maximaal 210 passagiers kan vervoeren en een bereik heeft van ongeveer 6.500 kilometer, is het snelste toestel in de geschiedenis van Boeing. Meer dan 4.500 exemplaren zijn inmiddels besteld door 100 verschillende maatschappijen, zoals Air Canada, Lion Air, Ryanair, Turkish Airlines, Qatar Airways en United Airlines. Tot nu toe zijn er circa 350 afgeleverd. In ons land vliegt touroperator TUI Fly (onderdeel van de Duitse, beursgenoteerde TUI Group) met de Boeing 737 Max. 

Na de twee recente, fatale luchtrampen in Indonesië en Ethiopië, waar in totaal meer dan 300 mensen bij zijn omgekomen, zijn alle operationele 737 Max-vliegtuigen van Boeing aan de grond gezet. De toezichthouders die de crashes hebben onderzocht, zoals de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA), hebben sindsdien tekortkomingen vastgesteld in de software van Boeing, in de waarschuwingssystemen en in het opleidingsprogramma voor piloten die met het specifieke toestel mogen vliegen. Veiligheidsexperts vragen zich ondertussen af hoe grondig de FAA en Boeing het vliegtuig hebben onderzocht voordat het groen licht kreeg om te vliegen.

Wantrouwen

“Pas na een jaar zonder technische problemen kan de Boeing 737 Max enig vertrouwen herwinnen bij reizigers”, legt Henry Harteveldt uit, werkzaam bij Atmosphere Research Group, een Amerikaans onderzoeks- en adviesbureau dat zich richt op de reisindustrie. Ondanks de directe financiële schade, laat Harteveldt weten dat de reputatieschade voor Boeing vele malen impactvoller is. “Naast de miljarden dollars aan productieverlies en aan claims van luchtvaartmaatschappijen, is de reputatie van Boeing momenteel flink geruïneerd.” 

Passagiers niet gerust op vliegen met de Boeing 737 Max

Volgens het onderzoek is het vertrouwen onder mensen in Boeing behoorlijk verdwenen. “We zien dat het respect voor het bedrijf sterk is gedaald omdat Boeing in de ogen van de samenleving een onverantwoordelijke en arrogante houding heeft aangenomen. Alleen volledige openheid en duidelijke communicatie kunnen de grootste vliegtuigfabrikant ter wereld helpen het vertrouwen te herstellen”, aldus Harteveldt.

Uit het onderzoek van Atmosphere Research Group blijkt dat veel reizigers bereid zijn om duurdere tickets te kopen, genoegen nemen met minder comfort of langere reizen accepteren om een vlucht in Boeing 737 Max te vermijden. Zo is bijna de helft van de niet-zakelijke passagiers bereid om $80 meer te betalen per retourvlucht als ze daardoor niet in het beruchte toestel hoeven te zitten. “Natuurlijk zal dat gevoel geleidelijk minder worden. Maar zelfs als slechts één op de tien passagiers de Boeing 737 Max over een jaar nog steeds zou vrezen, zou dat al een enorme financiële klap betekenen voor Boeing en de tientallen luchtvaartmaatschappijen die met het vliegtuig vliegen”, licht Harteveldt toe. 

Blunderfestival

Volgens Harteveldt moeten de mensen in de top van Boeing in het bijzonder worden afgerekend op de dramatische gevolgen van hun oplettendheid. “Vooral omdat het steeds duidelijker wordt dat er blunders zijn gemaakt tijdens de ontwerp-, ontwikkelings- en certificeringsfase van de Boeing 737 Max. Daar zijn topfunctionarissen uiteindelijk verantwoordelijk voor. En dat moeten ze dus ook zelf gaan erkennen.” 

Boeing wordt geleid door CEO Dennis Muilenburg. Tot nu toe heeft het bedrijf geen hooggeplaatste leidinggevende ontslagen na aanleiding van de fatale crashes. In een verklaring laat Muilenburg weten dat Boeing er momenteel alles aan doet om het vertrouwen van de samenleving terug te winnen. “We werken nauw samen met de inspecties in Amerika en andere landen om de Boeing 737 Max-lijn te verbeteren zodat deze weer veilig kan vliegen. Onze technici en testpiloten werken hier dagelijks aan. De systemen en sensoren aan boord mogen nooit meer tot ongevallen leiden.”

Not ready for take-off

Tot op heden is het nog niet bekend wanneer de Boeing 737 Max van de autoriteiten goedkeuring zal krijgen om terug te keren naar het luchtruim. Boeing zegt dat het vliegtuig klaar en veilig is om weer in actie te komen, maar de toezichthouders FAA (Amerika) en EASA (Europa) zijn in deze kwestie voorzichtiger. Veiligheidsexperts vermoeden dat de Max van Boeing na de zomer weer zijn eerste commerciële vlucht zal gaan maken. 

Lees ook: Airbus sluit wereldwijd partnership met M3 Consultancy. 


Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup