Paul van der Gijp over de waarde van design thinking

18 juni 2019 Consultancy.nl

Als senior digitaal strateeg, trainer en consultant bij UX bureau Online Department verdiept Paul van der Gijp zich samen met grote organisaties in de strategische waarde van design en het onderscheidende vermogen ervan. Hij geeft antwoord op de alsmaar terugkerende vraag ‘Wat levert design nou op?’

“Technologie op zichzelf is meestal niet onderscheidend meer. De user-experience van je product of dienst is dat wel”, zegt Van der Gijp. “Goed design is gewoon verschrikkelijk moeilijk te realiseren en nog moeilijker te kopiëren. Want elke kleine variatie hierin heeft een groot effect op de algehele ervaring. En alle kleine touchpoints die je creëert rondom je merk vormen samen iets unieks. Juist dat stelt je als merk in staat om je te onderscheiden. Meer dan wat dan ook.”

Design thinking is een mindset, stelt Van der Gijp. “Met design thinking helpen we klanten denken als een designer, om complexe problemen aan te vliegen en op te lossen. We geven trainingen of leveren een compleet team met deze mindset. Daarmee doorbreken we patronen waar organisaties soms ongemerkt al jaren in zitten. Design thinking draait om waarde leveren voor de eindgebruiker, waarbij empathie, het continu begrijpen en leren van gebruikers, en het verbeelden en valideren van oplossingen bij de doelgroep een belangrijke rol spelen. Het doel van design thinking is om problemen voor mensen functioneel, emotioneel en verrassend op te lossen.”

Design-gedreven organisaties zijn succesvoller

Bewijs voor succes van deze mindset blijkt uit onderzoeken van onder andere McKinsey & Company, Forrester, Adobe, Invision en het Design Management Institute waarin wordt bevestigd dat ‘design driven’ organisaties succesvoller zijn en succesvoller innoveren. Ook de design-gedreven en innovatieve organisaties als Airbnb, Uber, Netflix, Facebook en Google zijn overtuigende bekende voorbeelden. Toch blijft de altijd terugkerende vraag: ‘Wat levert design nou op?’

Paul van der Gijp over de waarde van design thinking

Van der Gijp geeft antwoord: “Met de design thinking mindset is een organisatie in staat non-stop te innoveren. En daar ervaart een organisatie al snel de impact ervan. Design gaat veel verder dan het ontwerpen van een beter product of dienst voor de eindgebruiker. Design moet echt een taal worden. Die je kunt gaan spreken als je begrijpt wie je bent of wil zijn als organisatie. Want dan ben je in staat vanuit merkwaarden te gaan handelen en innoveren. Op die manier wordt design en deel van je bedrijfsstrategie en ben je in staat heel strategisch producten en diensten rond klantgedrag heen te ontwikkelen. Non-stop. De impact is dan organisatorisch, procesmatig en in de bedrijfscultuur terug te vinden. En dat levert de mooiste resultaten op de lange termijn.”

Grootste struikelblokken?

Uiteindelijk is design het product, de service en de ervaring. En dat kunnen organisaties beter op orde hebben. “Maar dat perspectief zien is soms lastig, omdat de meeste organisaties niet de moeite hebben waargenomen die nodig is om kwaliteit te leveren.” Van der Gijp valt het op dat meestal wel de creatieve en innovatieve mensen aanwezig zijn binnen een organisatie. Maar dat het vaak ontbreekt aan tooling, draagvlak of besef van de impact. Of dat veel tools te pas en te onpas worden ingezet, zonder dat men enig idee heeft waarom.

“Bij Online Department wordt hier op ingespeeld met het ‘train de trainer’ principe. We geven workshops waarin we organisaties de design thinking methodes aanleren, zodat ze zelf in staat zijn hun merk online te verbeteren. Wil je echt zorgen dat je organisatie design thinking adopteert? Dan moet je zorgen dat je design leadership toont. En dat houdt in: zorgen dat design deel uitmaakt van de bedrijfsstrategie. Design is bij uitstek een zakelijke tool waarmee je de strategie van een organisatie ook echt zichtbaar maakt. Wanneer je erin slaagt om design te integreren in de hele organisatie, dan zet je een organisatie neer die staat voor creativiteit, innovatie, differentiatie en focus: de klantervaring.”

Klantgericht innoveren kun je leren

“Hoewel de populariteit van design thinking als innovatiemethode in Nederland toeneemt, zien we dat nog veel organisaties achterblijven of de toolkit op de verkeerde momenten inzetten”, aldus Van der Gijp. “Er zijn verschillende design thinking instrumenten die op verschillende innovatiegebieden kunnen worden ingezet. Deze op de juiste manier eigen maken, staat garant voor het creëren van extra waarde en onderscheidend vermogen.”

Lees ook: Design-gedreven organisaties zijn succesvoller – waarom?


Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup