Consultants van Digital Power helpen retailers met data science
Data consultancybureau Digital Power is gespecialiseerd in data analytics-, customer experience-, data science- en data engineering-vraagstukken. Het Amsterdamse kantoor bedient opdrachtgevers uit verschillende sectoren, waaronder retailers en e-commerce spelers. Een greep uit de klussen waar de consultants van het bureau zich mee hebben beziggehouden.
In de technologische wedloop die het huidige bedrijfslandschap kenmerkt, wordt data science door velen gezien als de het ultieme wapen. Met de inzichten die aan data kunnen worden ontleend is het onder meer mogelijk een weldoordachte strategie te formuleren, klanten beter te bedienen, de bedrijfsvoering te optimaliseren en het personeel productiever te laten werken. Digital Power houdt zich bezig met het bedenken van data science-oplossingen en de toepassing daarvan in de praktijk – van het schrijven van algoritmes tot de implementatie ervan binnen de organisatie.
E-commerce
Eén van de data science consultants van Digital Power bedacht een oplossing om de klantervaring van een e-commerce platform te verbeteren. Het bedrijf stak veel tijd en aandacht in gepersonaliseerde e-mailmarketing. Het vermoeden bestond echter dat een deel van de ontvangers de mails nooit openden. “Ik ontwikkelde een data science-model dat automatisch bepaalt welke klanten geen e-mails meer hoeven te ontvangen”, aldus de consultant. “Als bijvangst heeft dit waardevolle inzichten opgeleverd voor het CRM-team.”
Voor een ander e-commerce platform ontwikkelde Digital Power een model dat van iedere klant na twee weken de expected customer lifetime value bepaalt, oftewel de nettowinst die het bedrijf naar verwachting zal overhouden aan de gehele toekomstige relatie met een bepaalde klant. “Als input voor het model gebruikten we online data, attributie-data en orderdata. Als output geeft het model automatisch aanbevelingen voor de Google Ads-strategie. Het budget wordt nu effectief besteed aan de campagnes met de hoogste omzet en positieve ROI.”
Een internationaal opererend e-commerce bedrijf wilde zijn omzet per websitebezoeker verhogen. De consultants van Digital Power ontwikkelden een algoritme dat aan de hand van klikgedrag en de aankoophistorie van de bezoeker real-time, persoonlijk relevante productaanbevelingen doet: “Hierbij koppelden we CRM-data met de webshop. Na implementatie steeg de omzet per bezoeker.”
Media
Terwijl veel organisaties aan de slag willen met data science, adviseert Digital Power zijn klanten altijd eerst de basis op orde te hebben. Aan de hand van het Digital Power Bouwstenenmodel helpt het bureau RetailTrends Media stap voor stap datagedreven te worden. Dit familiebedrijf heeft zich ontwikkeld van een uitgever van één printmagazine naar een multimediaal platform voor retailers – bestaande uit twee websites met nieuws en achtergrondartikelen over de branche, een printmagazine, een online magazine en evenementen.
Het mediabedrijf vroeg Digital Power om alle kanalen inzichtelijk te maken met behulp van web analytics, om zo de content nog relevanter maken voor de doelgroepen en uiteindelijk meer lezers te converteren naar een betaald lidmaatschap. Daarnaast fungeren de Data Analytics-consultants van Digital Power als datapartner, waarbij ze meedenken over de datastrategie van het mediabedrijf. Het bureau kan hierbij putten uit ervaringen bij opdrachtgevers als Elsevier Weekblad, RNW Media, Boom Uitgevers, RTL, Malmberg en Newskool Media.
Retail
Nespresso werd door Digital Power geholpen bij de inrichting van zijn analytics. Het bureau keek bijvoorbeeld hoe mensen die de website van de koffiemaker bezoeken kunnen worden gecategoriseerd om – bijvoorbeeld – te zien of iemand al een Nespresso-koffiemachine heeft en alleen op zoek is naar koffie, of dat het iemand is die überhaupt nog geen klant is van Nespresso. Aan de hand van dergelijke inzichten kan de marketingstrategie worden gepersonaliseerd.
Andere bekende consumentenmerken waar Digital Power actief voor is op het gebied van data analytics zijn Philips, KLM, ANW Retail, VodafoneZiggo en het Van Gogh Museum. “Uiteindelijk kan elke sector van data profiteren”, stelt Data Analytics Consultant Hessel Snijder. “We werken bijvoorbeeld ook voor diverse banken, nutsbedrijven en verzekeraars. Ook is het mooi om te zien dat we steeds vaker met onze kennis de impact van ngo’s, overheidsinstellingen en zorgverleners kunnen vergroten.”