Adviesbureau Business Take Off gaat verder als Allied Forces
Het in 2014 opgerichte Business Take Off is gerebrand naar Allied Forces. Met de nieuwe naam, die de kernexpertise van het bedrijf – het bouwen van succesvolle teams en organisaties – beter uitdraagt, luidt Allied Forces een nieuwe groeifase in voor het bedrijf. “We willen nóg beter worden in onze specifieke werkwijze en nóg mooiere resultaten bereiken voor nóg meer ambitieuze klanten”, laat oprichter Armand van Velzen weten.
Van Velzen heeft in het verleden zo’n zestien jaar gediend als officier bij het Korps Mariniers alvorens hij besloot om op eigen benen te staan. Het is die ervaring die volgens hem doorslaggevend is geweest voor de groei van het bedrijf sinds de oprichting. Het bureau mag grote namen tot zijn klantenkring rekenen. Het farmabedrijf Abbvie bijvoorbeeld, waar het adviesbureau trajecten begeleidt op het gebied van leiderschap- en teamontwikkeling. En Van Lanschot Kempen, waar het bureau ontwikkelprogramma’s begeleidt, gericht op high performance en de executie van de strategie.
Het boutique adviesbureau uit Utrecht voert ook opdrachten uit voor andere topnamen in de consultancybranche. Voor KPMG en First Consulting voert het trajecten uit, gericht op het verbeteren van de competentieontwikkeling, met een nadruk op commerciële vaardigheden. En voor Vossius Consultancy werkte het bureau aan het ontwerp en de uitrol van heldere functie- en competentieprofielen voor verschillende niveaus consultants.
Terugkijkend op de prestaties, geeft Van Velzen aan “trots te zijn op de behaalde resultaten”, waar hij snel aan toevoegt dat nu de juiste tijd is om het bedrijf naar de volgende fase te transformeren. “In de afgelopen jaren hebben we met onze aanpak toonaangevende organisaties aan ons weten te binden, van gerenommeerde multinationals tot innovatieve scale-ups en ambitieuze mkb’en. Om nog duidelijker te etaleren waar we voor staan, gaan wij nu verder als Allied Forces”, aldus Van Velzen.
Allied Forces
De oprichter geeft uitleg over de opmerkelijke naam in de adviesbranche. “Na vier jaar ondernemen ben ik samen met mijn zakenpartner Cathalijne van Melle (een voormalig consultant; onder andere Hay Group en Korn Ferry) met onze klanten in gesprek gegaan over wat ons onderscheidend vermogen was. Het antwoord was eenduidig: het gedachtegoed van het Korps Mariniers gecombineerd met de nieuwste inzichten in team- en organisatieontwikkeling. Zo ontstond deze identiteit. Hiermee accentueren we ons DNA en onderscheiden we ons in de markt.”
Samen met Van Melle legde Van Velzen in de afgelopen jaren de basis voor Allied Forces. Samen ontwikkelden ze een onderscheidende propositie op het gebied van team- en leiderschapsontwikkeling. Bij het Korps Mariniers leerde Van Velzen uit eerste hand dat een no-nonsense aanpak en de ongebreidelde wil om te winnen sleutels zijn tot succes. Van Melle deed in binnen- en buitenland eenzelfde soort ervaring op bij grote internationale organisaties.
“Cathalijne is uit hetzelfde hout gesneden als een marinier”, zegt Van Velzen vol lof over zijn collega. “Ze kan onder lastige omstandigheden succesvol zijn en kwaliteit en toegevoegde waarde leveren aan klanten. Haar expertise ligt vooral op het gebied van talentmanagement en leiderschaps- en teamontwikkeling binnen internationale organisaties.” Beide oprichters zijn er heilig van overtuigd dat de mariniersmentaliteit ook van waarde is in de commerciële wereld: “Een winnend team in het zakelijk landschap onderscheidt zichzelf door zijn mindset: No-nonsense, pragmatisch, een drive om te winnen, maar ruimte voor plezier.”
Bouwen van effectieve teams en organisaties
De belangrijkste propositie van Allied Forces is het ondersteunen van klanten bij het bouwen van effectieve teams. Van Velzen: “We creëren high performing teams en smeden allianties tussen leiders, teams en individuen. Centraal in onze aanpak staat de rotsvaste overtuiging dat een organisatie alleen kan groeien als het team er samen voor wil vechten.” Hiervoor is naast harde vaardigheden ook de juiste mentaliteit nodig. “We helpen talenten om een mentaliteit te ontwikkelen, gericht op het hebben en vasthouden van de juiste focus, betrokkenheid en vertrouwen. Dit zorgt voor persoonlijke effectiviteit en teams die hun maximale potentieel benutten en succesvol zijn”, geeft Van Melle aan.
De twee oprichters vervolgen: “Wij voeren naast leiderschap- en teamontwikkelingsprogramma’s ook programma’s uit op het gebied van organisatie- en functiebeschrijvingen, strategie-executie en commerciële vaardigheden. Altijd beginnen we een programma met een grondige analyse. Dat kan middels kwalitatieve interviews, maar ook hebben we een eigen wetenschappelijk gevalideerde organisatiescan die binnen 25 minuten blootlegt waar de belemmeringen voor groei binnen een organisatie liggen.”
“Last but not least geeft ons mariniersnetwerk toegang tot unieke trainingslocaties en -methodieken. Eén van de meest aansprekende en exclusieve locaties die wij gebruiken, ligt diep in de jungle op slechts zes uur vliegen Nederland. Dat geeft toch een andere tint aan een programma dan wanneer je dit op kantoor doet. Presteren in de jungle vereist dat leiders en teams het beste in hunzelf naar boven halen.”
Om projecten voor klanten te kunnen begeleiden, werkt het team van Allied Forces met een groep “door de wol geverfde consultants” die een specifieke expertise meebrengen naar het bureau. Zo heeft bijvoorbeeld Anton van den Berg ook een achtergrond bij het Korps Mariniers en is hij de ontwikkelaar van de organisatiescan, terwijl Mariëlle Vrancken Peeters-Loon kan bogen op jaren ervaring in de consultancy (Hay Group, PwC) en als zelfstandig (team)coach en adviseur. “Daarnaast gebruiken wij voor onze opdrachten vaak zelfstandige consultants en trainers om te allen tijde de juiste expertise mee te nemen naar een opdracht”, besluit Van Velzen.