Interview met Mark de Haas Meijer van The Next Organization
Mark de Haas Meijer werd afgelopen voorjaar door The Next Organization als Business Solution Developer aangesteld om de digitale diensten van het bedrijf uit te breiden. In die rol houdt hij zich met name bezig met de verschillende tools waarover het adviesbureau beschikt. De redactie van Consultancy.nl sprak met De Haas Meijer over zijn werkzaamheden.
De Haas Meijer kan leunen op een krappe twee decennia aan ervaring als softwareontwikkelaar. Toch was die carrière geen vooropgezet plan. “Ik ben eigenlijk een beetje van het Atari-tijdperk. Als tiener vond ik het leuk om te programmeren en om een technisch idee om te zetten in een stukje software. Ik had alleen een lange tijd niet de intentie om daar mijn beroep van te maken”, zegt De Haas Meijer, die sinds mei 2018 actief is bij adviesbureau The Next Organization.
Na zijn studiejaren en zo’n anderhalf jaar dienstplicht, startte hij bij RTL Nederland als medewerker Algemene Zaken. De Haas Meijer legt uit dat bij die organisatie het balletje in de loop der jaren al voorzichtig naar softwareland begon te rollen: “Toen ik bij RTL begon, is dat gaandeweg die richting opgeschoven. Na ruim zes jaar was ik daar applicatiebeheerder, wat al een stuk dichter aanzit tegen de rol van een IT’er. Toen ik vervolgens RTL verliet, omdat ik destijds besefte wat ik echt wilde gaan doen, viel alles op z’n plaats en begon mijn professionele carrière als softwareontwikkelaar. Die rol vervul ik eigenlijk nog steeds, inmiddels ruim zeventien jaar.”
Aan de slag: tools
Binnen The Next Organization is De Haas Meijer verantwoordelijk voor het vertalen van businesswensen in een technische oplossing. Hij zet zich vooral in voor de verschillende tools waarover de adviesorganisatie beschikt. “De basistools zijn intern ontwikkeld en worden, indien nodig, aangepast voor klanten met specifieke eisen. Daarnaast ontwikkelen we de tools ook door om ons aanbod naar een hoger niveau te tillen. Soms kopen we een tool in, simpelweg omdat dat efficiënter is.”
Het adviesbureau uit Bussum heeft vier tools tot zijn beschikking, licht De Haas Meijer toe: “Eén daarvan is de ‘dealer network developement tool’. Dat is een business development tool voor onder andere dealers, maar ook voor bedrijven die een distributienetwerk hebben.” Met de tool kunnen partijen zich voorbereiden op een certificeringstraject en zich op een gezonde manier in de toekomst verder ontwikkelen, vertelt hij: “Het creëert dus veel overzicht en dat is natuurlijk wat bedrijven graag willen.”
De tweede tool die The Next Organization veelvuldig inzet, richt zich op het verbeteren van de customer journey. De Haas Meijer geeft een voorbeeld: “We zetten deze tool in bij een financiële dienstverlener, met als doelstelling om de klantenservice en de nazorg naar een hoger niveau te tillen. Om de verbeterslag te realiseren krijgen klanten die met de klantenservice van de bank contact hebben gehad via onze tool per e-mail een survey toegestuurd. De antwoorden worden vervolgens via een computerprogramma geanalyseerd. Zo kunnen we de bank adviseren over hoe zij hun klantenservice op de verschillende touchpoints in de customer journey kunnen verbeteren.”
“Daarnaast hebben we nog onze marketing- en salesgame”, vertelt De Haas Meijer: “Samen met universiteiten en business schools ontwikkelen we het kennisgebied van marketing en sales. De game is onderdeel daarvan en neemt deelnemers mee in de marketing- en salestheorie en vooral de praktische toepassing daarvan in een sterk interactieve omgeving. We zetten de game in voor het design en de introductie van marketing- en salesoplossingen met onder meer managementteams, medewerkers en studenten. We spelen de game tijdens adviestrajecten, tijdens onze inhousedag en onder andere op de Technische Universiteit Eindhoven, Aston University en TIAS School for Business and Society.”
De Haas Meijer vertelt dat de investering in digitalisering het voor The Next Organization mogelijk maakt om het dienstverleningsaanbod te verdiepen: “Onze consultants worden ingehuurd om een vraagstuk op te lossen. Na een onderzoeksfase kijken we samen met de klant naar mogelijke oplossingen. Het advies werken we uit in een adviesrapport. Na oplevering bieden we graag ondersteuning bij de implementatie van het advies. Met digitale tools kunnen we naast het verlenen van advies en het begeleiden van implementatiediensten ook concrete oplossingen bouwen. We zijn hierdoor in staat om een betere implementatie af te leveren.”
Een gebied dat wordt ondersteund door tools is ‘continu verbeteren’, wat eveneens een centraal staat binnen de aanpak van The Next Organization: “Onze oplossingen maken het voor klanten mogelijk om de resultaten van plannen of verandertrajecten te monitoren. Wij blijven het advies dat wij verstrekken monitoren, bekijken of de beoogde resultaten behaald worden en sturen waar nodig bij. Aan de hand van inzichten kunnen, indien nodig, processen verfijnd worden om zo tot de verbeterde resultaten te geraken. Dat is naar mijn idee de moderne technieken op de juiste manier omarmen”, aldus De Haas Meijer.
“Wij blijven het advies dat wij verstrekken monitoren, bekijken of de beoogde resultaten behaald worden en sturen waar nodig bij.”
– Mark de Haas Meijer
Een bijkomend voordeel van die manier van werken is dat het klantencontact wordt verlengd. Adviesverlening is net als vele andere segmenten in de professionele dienstverlening een kwestie van mensenwerk, waardoor vertrouwen en contact binnen de relatie tussen opdrachtgever en -nemer zeer belangrijk zijn. Door langer betrokken te blijven bij vraagstukken van klanten, kunnen consultants van The Next Organization op de langere termijn een hogere toegevoegde waarde leveren. Verder worden tools binnen The Next Organization ook intern ingezet, met name om de bedrijfsvoering naar een hoger niveau te tillen, vertelt De Haas Meijer: “Zo wordt slimme IT gebruikt om processen zoals accountmanagement en inkoop te optimaliseren.”
Een uitdagende, gezellige werkplek
Inmiddels werkt De Haas Meijer bijna een jaar voor het Noord-Hollandse adviesbureau als Business Solution Developer. Hij kijkt met een goed gevoel terug op die eerste periode: “Het is heel uitdagend werk. Zelf heb ik havo gedaan, terwijl het merendeel van het bedrijf een universitaire graad bezit. Zij werken daardoor toch op een net wat andere manier dan ik. Ik vind het erg leuk om ook die manier van werken te leren kennen, het is erg nuttig zelfs. En het is ook gewoon heel gezellig bij The Next Organization, met name op vrijdag, tijdens de borrel. Ik vind dat echt belangrijk, dat je elkaar ook op die manier leert kennen. En dat kan hier, wat ik beslist waardeer.”
Lees ook: The Next Organization begeleidt strategieontwikkeling bij automotive-bedrijf.